Iván Ortolá Díez (Cumbres de Calicanto, 2004), també conegut com 'el pepino de Puçol', és una de les grans promeses del motociclisme espanyol. El jove valencià amb només 19 anys és pilot de l'equip MT Helmets-MSi, i és un dels destacats de la categoria de Moto3. Amb 2 victòries i 3 podis, a més, de grans actuacions al Mundial, des del seu debut el 2022, s'ha guanyat formar part dels favorits per alçar-se amb el títol de campió. Amb motiu del Gran Premi català, al circuit de Barcelona-Catalunya a Montmeló, el pilot valencià ha atès ElNacional.cat per explicar-nos les seves sensacions de cara a aquest cap de setmana i els seus objectius de futur.

Iván Ortolá en la parrilla de salida
Iván Ortolá a la graella de sortida / Foto: @ivanortola48

Com afrontes aquest cap de setmana a Barcelona?
Amb moltes ganes perquè a Le Mans em vaig quedar amb una mica, un mal sabor de boca. Aquest cap de setmana intentarem millorar resultat del cap de setmana passat i que el mal sabor de boca se'n vagi i ens quedem amb un bon sabor de boca i un bon resultat.

Quin és l'objectiu marcat per a aquest cap de setmana?
Un objectiu que queda pendent és guanyar. És el que ens falta aquest any. Hem fet el podi i està clar l'objectiu, tant jo com l'equip volem guanyar.

Barcelona és una cursa històrica al calendari del mundial de motociclisme, té una cosa especial per a tu?
Té una cosa especial perquè són de les curses, que ja n'hi ha poques en el mundial, a Espanya. És un dels circuits on des de 2016 he vingut aquí a córrer, he passat pel campionat d'Espanya, campionat d'Europa, aquest és el tercer any en el mundial i significa molt, aquí va ser la meva primera pole l'any passat, encara que després me la van treure. Però per a mi és com la meva primera pole i té aquest significat.

I parlant de grans premis, quin el més especial per a tu?
El més especial és el de casa, és l'última cursa i, pràcticament, visc a 15 minuts o 10 minuts d'allà.

Com qualificaries la temporada fins al moment?
La temporada per a mi està sent bona. Bastant regular, traient el zero d'Austin, que va ser un cap de setmana complicat i en el de Qatar, que vam aconseguir punts després que em tiressin en la primera volta. Crec que he estat bastant regular, però falta el que he dit, acabar d'aconseguir aquesta victòria.

I quina nota et posaries a tu a l'equip de moment?
No existeix la perfecció, així que diria que un nou i un nou.

Iván Ortolá en el podio de Portimao / Foto: Europa Press
Iván Ortolá al podi de Portimao / Foto: Europa Press

Aquest any has canviat d'equip cap al MT Helmets-MSi, com ha estat aquest canvi, com està sent el procés d'adaptació?
Ha estat bo des del primer test a València, després de l'última cursa l'any passat. El primer test va anar bastant bé, em vaig adaptar molt bé a l'equip, i sobretot a la gent. El més important i el més difícil, sempre sol ser agafar la confiança amb l'equip i des del primer dia m'hi he trobat molt bé i hem pogut treballar bastant bé.

Ara que ja estàs més consolidat, més rodat, et veus amb opcions de lluitar pel Mundial?
Crec que tenim opcions. Estem a 40 punts i encara falten 19 curses, si no m'equivoco, 19 o 20, així que fins que per punts no es pot guanyar mundial jo crec que sempre hi ha opció.

Més enllà de competir pel Mundial aquest any, quins objectius t'has marcat a llarg termini?
Molt a llarg termini és pujar MotoGP, com qualsevol somni de qualsevol pilot. Sempre cal fer passos ferms, anar a poc a poc, i el següent objectiu és pujar Moto2.

La temporada que ve ja toca Moto2? Ens pots avançar alguna cosa?
És una cosa que no es pot dir. Només puc dir que pujar depèn de mi.

Com veus els joves pilots espanyols que estan pujant amb tanta força en el Mundial?
Des de fa uns anys s'ha demostrat que els pilots joves que venen per l'europeu i han pujat al mundial sempre que han arribat s'han adaptat bastant ràpid a la categoria i al ritme que s'emporta en el mundial. Ho poden fer molt bé.

Parlant de joves, la irrupció de Pedro Acosta, que ha anat cremant etapes molt ràpid, us posa pressió als més joves?
Pressió no perquè Pedro demostrat que, pràcticament, això passa cada molt poc temps. En neix un així cada 15 anys, cada molt temps. En realitat ens ajuda, perquè així els equips se n'adonen i veuen que els pilots que venen de baix, de categories més petites, venen fort i que poden fer un bon paper en qualsevol categoria.

Ivan Ortolá, tercer clasificado en Portimao / Foto: Europa Press
Iván Ortolá, tercer classificat a Portimao / Foto: Europa Press

Qui és el teu ídol en el motociclisme?
Valentino Rossi ha estat i sempre serà el meu ídol.

Què significa l'adeu d'un pilot amb una trajectòria tan llarga a MotoGP com Aleix Espargaró?
He tingut poca relació amb ell, però el que he tractat amb ell puc dir que és un pilot molt maco que t'atén amb un somriure. És una pena, però espero que li vagi molt bé en la seva nova etapa. Com ha dit, vol passar temps a casa i divertir-se amb els fills, i ara és el que li toca i li desitjo el millor.

Tens algun ritual abans de pujar a la moto, o durant la cursa?
No solc ser molt maniàtic ni molt supersticiós. Abans de pujar a la moto sempre faig la granota, per estirar la mona. No és una superstició, sinó que sempre ho faig per estirar la mona i sentir-me còmode a la moto tot just sortir.

Iván Ortolá en el circuito de Le Mans
Iván Ortolá en el circuito de Le Mans / Foto: @ivanortola48

En un món molt exigent, i amb molt risc, com tractes la teva salut mental, com la treballes?
És un tema complicat. Els pilots, el que és salut mental, sol anar bé quan venen bons resultats. Quan venen dolents, sí que és complicat, toca pensar en tu, més que en altres factors, cal continuar treballant i posar sempre el màxim de la teva part i tractar de donar-li la volta. Sol ser complicat, però sempre es pot girar i seguir cap endavant.

Què li diries a un nen que et veu per la televisió i vol arribar a ser pilot com tu?
Que no es precipiti, que es diverteixi, sobretot, que no tingui al cap el fet de voler arribar de seguida i el més ràpid possible. Que el prengui com un hobby, com diversió, que és el que vaig fer jo. I després quan va arribar un tema més seriós, com és el campionat d'Espanya, el vaig prendre una mica més professional i allà va canviar tot, però el principal és divertir-se i gaudir del que més t'agrada.

Ara que està tot tan igualat entre Bagnaia, Martín i Márquez, tu amb qui et quedaries si fossis Ducati?
És un tema molt complicat. Diria que els tres s'ho mereixen. Pecco en porta dos de seguits (Mundials) de MotoGP, amb Ducati, s'ho mereix també, està clar. Està sent un exemple de constància i de saber manipular totes les situacions. Martín s'ho mereix perquè ja ha lluitat durant diversos anys pel Mundial i s'ho mereix i Marc també s'ho mereix per tot el que ha passat. Així que jo diria que se'l guanyi el millor.

T'atreveixes a donar una porra sobre el guanyador de cada categoria?
A Moto3 et diré jo, cal confiar en un mateix. A Moto2 tiraré pel meu equip, qualsevol dels dos (Sergio García Dols i Ai Ogura), estan molt forts, com van fer a Le Mans. I a MotoGP les Aprilia sempre han sorprès i diré, com l'any passat, Aleix, que ja que ha anunciat la seva retirada que guanyi aquí a casa.