L'Institut Coordenades de Governança i Economia Aplicada ha realitzat una anàlisi sobre el rol i el paper que juguen acadèmies de tennis de referència a Espanya i al món, que actuen de base i trampolí per forjar futurs talents en l'àmbit esportiu juntament amb una formació acadèmica de qualitat, "tot sobre la idea bàsica que no hi ha grans professionals si no hi ha millors persones".
L'Institut, que segueix de prop l'impacte de la cultura de l'esport com un pilar del desenvolupament, destaca en les seves conclusions el valor afegit i diferencial de futur que aporten les acadèmies que han prioritzat equilibrar entrenaments, els valors de la competició i el constant esforç que exigeix l'esport d'alt nivell amb una proposta acadèmica competitiva.
Al seu informe, figura com a primer exponent l'Emilio Sánchez Academy, que compleix aquest 2024 els seus 25 anys de trajectòria com a referent a nivell internacional com acadèmia que ofereix als estudiants l'oportunitat de rebre educació en un entorn acadèmic mentre s'entrenen en un centre d'alt rendiment. La fusió d'estudis i tennis és una característica distintiva de l'acadèmia, que té seu a Barcelona i, des de 2012, en Florida. Ha estat reconeguda amb la 'Middle States Athletics Program Distinction' pel seu compromís amb l'educació holística i el seu plantejament per fomentar l'excel·lència en l'esport. La distinció l'atorga l'Asociación de Colegios y Escuelas de Middle States (MSA).
També cita la Rafa Nadal Academy, que va iniciar la seva etapa el 2016 a Manacor (Mallorca) combinant l'ensenyament esportiu d'alt rendiment amb l'educació a les aules per tal de formar tennistes i persones. En aquest període s'han inaugurat una segona Rafa Nadal Academy a Kuwait, així com tres centres esportius denominats Rafa Nadal Tennis Centre a Mèxic, Grècia i Hong-Kong.
Per al vicepresident executiu de l'Institut Coordenades, Jesús Sánchez Lambás, l'aportació de les acadèmies que proposen de combinar esport i educació és essencial per dotar a aquests futurs talents d'una base que, de forma indiscutible, els donarà més eines, tant físiques com mentals, per afrontar cada competició, acabi en victòria o derrota, dotant-los de capacitats tècniques i intel·lectuals, tan necessàries per superar les adversitats.
Lambás destaca la influència històrica i actual d'aquestes acadèmies en el tennis mundial, la seva capacitat per produir jugadors d'elit i el seu reconeixement en la comunitat tennística. "A Espanya tenim acadèmies de qualitat i hem de posar èmfasi en l'esforç en recursos que fan els seus promotors, majoritàriament figures consagrades, per situar-se al podi mundial en formació tècnica i educativa, traslladant experiències formidables que només es transmeten en el contacte professor - alumne", recorda.
A escala internacional, hi ha més exemples de tennistes prestigiosos que han apostat per canalitzar la seva experiència per aquest esport cap a la formació de noves generacions. Al llistat apareixen al podi l'IMG Academy (Estats Units), la Mouratoglou Tennis Academy (França); Evert Tennis Academy (Estats Units); i Good to Great Tennis Academy (Suècia), entre d'altres.
L'Institut Coordenades també fa una reflexió sobre la menor presència de jugadors espanyols al top cent el circuit a partir d'una anàlisi que va publicar recentment el referent del tennis espanyol, Emilio Sánchez Vicario, en el que desgranava els puntals d'Espanya com a bressol de tennistes i com recuperar aquest dinamisme davant de l'auge dels Estats Units. Comparteix la necessitat d'apostar pels clubs i acadèmies, motors del tennis, i que impulsen els jugadors i que crea tennistes professionals.
"A mesura que els jugadors avancen per la piràmide, el nombre de participants disminueix, reflectint la competitivitat i el nivell d'habilitat requerit per assolir el cim", recorda Jesús Sánchez Lambás, que destaca la importància de facilitar la transició a l'esfera professional i la molt necessària col·laboració públic – privat en construir bases sòlides.