El conseller d’Empresa i Treball del Govern de la Generalitat, Roger Torrent, s’ha mostrat “molt optimista” sobre les possibilitats que el Circuit de Barcelona-Catalunya de Montmeló continuï mantenint un Gran Premi de Fórmula 1 a partir del 2026, quan finalitza el contracte amb Liberty Media, propietària de la competició. Després que aquest dimarts es confirmés oficialment que l'F1 tornarà a Madrid a partir del 2026 amb el Gran Premi d’Espanya, Torrent ha volgut esvair el temor (alentat per les informacions que arriben des de Madrid) de què Catalunya perdrà la seva plaça en el calendari. En declaracions al Món de RAC1 i TV3, el conseller ha deixat clar que el seu departament continua negociant per ampliar el contracte i que “estem convençuts que l'F1 seguirà molts anys a Catalunya”.

Montmeló sí que perdrà el nom de GP d’Espanya

L’únic que s’ha confirmat amb l’anunci del retorn de l’F1 a la capital de l’Estat, és que Montmeló perdrà la denominació de GP d’Espanya a partir del 2026, quan Madrid entri en escena. “El tema del nom no és el més rellevant i no ens amoïna. Estàvem oberts a un canvi de nom, però no ens preocupa i no és un tema urgent, ja tindrem temps de parlar-ne, seria començar la casa per la teulada”, ha afirmat Torrent, que ha recordat que quan a Espanya s’han celebrat dos grans premis, ja teníem noms diferents”. Els esforços en les negociacions estan centrats a convèncer a l’organització que Catalunya té arguments molt sòlids per continuar mantenint-se en el calendari i no perdre una prova que “és molt important per posicionar Catalunya al món i que té un retorn econòmic indirecte molt important (de més de 200 milions d’euros), i per això hi ha una lluita global” per aconseguir una plaça en el calendari, ha admès el conseller d’Empresa i Treball.

Els arguments a favor en la negociació

Aquests arguments són molts. D’una banda, la tradició de l’F1 a Montmeló, que fa 33 anys que acull un GP d’F1, “des del 1991, tenim una solera i un consens institucional”, ha recordat Torrent, i d’altra, l’afició pel motor que hi ha a Catalunya i la idea generalitzada entre els pilots de què Montmeló és un dels millors circuits del món, i encara ho serà millor amb les tasques de remodelació que s’estan fent. “El renaixement de l’esperit del circuit és la millor carta de presentació per l'F1 i pel món”, ha assegurat Torrent, referint-se les tasques que s’estan fent per modernitzar la infraestructura, i la recuperació de les xifres d’espectadors. “Li calia, el circuit necessitava una posada a punt i l’estem segurs que amb aquestes tasques de modernització serà el millor circuit estable d’Europa i del món”, ha assegurat Torrent, que també ha destacat que “hem recuperat assistència de públic i estem pràcticament als nivells del 2007, quan (Fernando) Alonso competia al més alt nivell i vam tenir el punt àlgid”. Torrent, a més, ha assegurat que en les dues edicions de la prova que queden de contracte, “farem dos grans premis fantàstics, els millors de la història, estem convençuts, i aquesta és millor garantia relació de futur amb l’F1”. En aquest sentit, el conseller ha explicat que amb vista al GP del 2024 “millorarem l’experiència de l’espectador”.

Les comparacions amb Madrid

L’expresident del Parlament ha insistit que no es volen comparar a Madrid, ni en el model d’organització ni en l’aspecte econòmic on, segons algunes informacions, l’oferta del projecte que lidera l’Ifema, la Comunitat de Madrid de la presidenta Isabel Díaz Ayuso i l’Ajuntament de l’alcalde José Luis Martínez-Almeida, supera en més del doble al cànon que paga actualment Catalunya, d’uns 30 milions d’euros. “No tenim cap necessitat de mirar als altres”, ha dit, i ha posat un símil futbolístic. “Quan ens ha anat millor als culers és quan hem perfeccionat el nostre model”. El conseller ha insistit que no volen entrar en una competició a veure qui paga més. “Nosaltres no valorem possibles contractes d’altres promotors de grans premis, de Madrid o qui sigui. Nosaltres estem sotmesos clàusules confidencialitat que volem respectar perquè genera confiança en els projectes que es fan al nostre país. Serem molt cauts a l’hora de plantejar xifres, per confidencialitat”. Qüestionat sobre si creu que Madrid posa traves a què continuï la relació de Catalunya amb l’F1, Torrent afirma que “la nostra relació amb l’F1 és directa i nosaltres fem la negociació amb ells. Hi ha molta competitivitat, perquè l’F1 és una marca revalorada que genera un impacte important, hi ha cops de colze per tenir un gran premi, però nosaltres tenim l’experiència de 33 anys, una vocació de l’esdeveniment, tenim les instal·lacions i ells estan còmodes amb nosaltres”.

Respecte al contracte de deu anys que ha aconseguit Madrid, Torrent no ha concretat si les negociacions de Catalunya també tenen com a objectiu un contracte de la mateixa durada, però si ha admès que “el temps és una de les coses que estem negociant i si fos per nosaltres voldríem que fos el més llarg possible” per evitar situacions com les viscudes en el passat, on es renovava el contracte d’any en any i es generava el risc perdre l’F1. Per això, l’últim contracte de cinc anys ens ha donat estabilitat i és el que volem ara, sense fixar-nos amb el que paguen altres”.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!