La 80a edició de la Vuelta a Espanya havia de ser una celebració per commemorar aquesta efemèride històrica. Tanmateix, ha acabat sent tot el contrari, amb una última etapa a Madrid que s'ha acabat abans d'hora a causa de les protestes propalestines, que han estat protagonistes durant tota la cursa. Els ciclistes van ser aturats quan es trobaven a 56 km de la meta i l'organització de la competició es va veure obligada a suspendre la darrera jornada, cosa que ha creat un sisme polític i social que ha fet la volta al món i que també ha obert un debat sobre el futur més immediat del ciclisme espanyol i europeu.

La Vuelta a Espanya alimenta una preocupació...

L'etapa final de Madrid ha estat només la punta de l'iceberg d'unes protestes que han estat constants a diferents parts d'Espanya. Ha estat, sense cap mena de dubte, la Vuelta més atípica de la història. La victòria ha acabat en mans de Jonas Vingegaard, però això ha passat en segon pla tenint en compte tot l'enrenou viscut. De fet, a l'última jornada de la competició no hi va poder haver ni tan sols l'habitual lliurament de premis. I és que la situació no ho permetia, amb la ciutat madrilenya convertida en un autèntic caos: càrregues policials, ciclistes a terra i milers de protestants envaint el recorregut per on havia de transcórrer l'etapa.

"Des de l'organització de la Vuelta lamentem els esdeveniments que han tingut lloc durant la celebració de l'etapa final de la Vuelta 25. Malgrat els esforços de l'organització, no hem pogut concloure l'etapa segons els plans a causa dels lamentables incidents ocorreguts a Madrid", van explicar els responsables de la Vuelta en un comunicat que va servir per posar punt final a la cursa de la manera més abrupta possible. Era l'única solució que hi havia. Ara bé, la preocupació no s'ha acabat aquí. Ni de bon tros. Perquè ara totes les mirades estan posades en la sortida del Tour de França, que l'any 2026 se celebrarà a Barcelona.

...que pot posar en perill la sortida del Tour des de Barcelona

Ara com ara, hi ha una infinitat de dubtes sobre el futur de les pròximes competicions de ciclisme. Això sí, la preocupació màxima rau en la competició més prestigiosa, el Tour de França, que en la seva pròxima edició arrencarà des de la capital catalana. L'entitat organitzadora de la Vuelta i el Tour, Amaury Sport Oganisation (ASO) exigirà garanties a les autoritats espanyoles per tal d'evitar un desenllaç com el viscut a Madrid. "El Tour comença l'any que ve a Barcelona. Així que crec que ASO, l'organitzadora del Tour, que també participa a la Vuelta, demanarà garanties als polítics espanyols. En aquestes circumstàncies, és difícil organitzar un esdeveniment d'elit com el Tour", ha explicat el comentarista Renaat Schotte.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!