LaLiga acaba de publicar el repartiment dels ingressos per drets audiovisuals corresponents a la Temporada 2020/2021. Un total d'1.605,2 milions d'euros a repartir entre els clubs de LaLiga Santander i LaLiga SmartBank segons els criteris aprovats pel Reial Decret 15/2015.

Un model de distribució dels ingressos que situa al F.C. Barcelona com el major beneficiat per aquest repartiment de fons, amb més de 167,5 milions d'euros, un 10,3% del total, seguit del Reial Madrid que percebrà 163 milions, un 10,2%.

Els dos clubs han vist incrementats en un 20% els ingressos que reben per aquests drets en les últimes 5 temporades. L'equip culer ha passat d'ingressar 137 milions d'euros en la temporada 14/15 a 165,5 milions en la temporada 20/21 mentre que els blancs, que van rebre en la temporada 2014/2015 137,8 milions, han vist incrementats els seus ingressos al llarg dels últims anys fins a situar-se en els 163 milions.

Precisament el seu president, Florentí Pérez, propulsor de la SuperLiga, defensava com un dels arguments a favor de la nova competició, que intenta tirar endavant, la necessitat de generar una competició més atractiva que permetés incrementar els ingressos provinents dels drets audiovisuals, ja que segons va afirmar l'abril amb l'anunci del projecte, "no pot ser que en LaLiga guanyin diners els clubs modestos i el Barcelona perdi". Arguments que els comptes presentats per LaLiga qüestionen amb les xifres rebudes pels clubs, ja que indiquen, no només que els grans clubs són els més beneficiats, sinó com F.C. Barcelona i Reial Madrid han incrementat els seus ingressos per drets audiovisuals un 20% en els últims 5 anys.

Unes xifres que situen als grans clubs espanyols al mateix nivell d'ingressos audiovisuals que els principals clubs de la Premier League, Manchester City, Manchester United, Liverpool i Chelsea, i que permetrien al F.C. Barcelona i Reial Madrid competir en igualtat de condicions que els equips anglesos de la Premier League. Es pot assenyalar també que al contrari del que succeeix amb els clubs espanyols, els equips anglesos han vist minvats els ingressos provinents de drets audiovisuals en els últims anys.

Model competitiu

El nou model de comercialització de drets audiovisuals de LaLiga, que destaca que és més obert i competitiu, estructurat en lots més adaptats a les noves audiències i amb contractes de llarga durada, li ha permès mantenir els ingressos audiovisuals, en un context en el qual la majoria de les grans lligues europees han tocat sostre i estan reduint els seus ingressos en els últims cicles i en el qual molts experts del sector auguraven importants decreixements.

El concurs, que s'ha resolt amb l'adjudicació per 4.950 milions d'euros per a les pròximes 5 temporades, a Movistar i DAZN, destaca encara més en comparar l'evolució descendent dels drets nacionals de la resta del top 5 de les lligues europees en les últimes temporades, ja que la competició espanyola és l'única que manté estables les seves xifres d'ingressos audiovisuals en la nova adjudicació respecte a la de 2019-2022

LaLiga defensa que la possibilitat que en aquesta ocasió les ofertes siguin a 5 anys contribueix a una estabilitat a mitjà termini més gran i crea una certesa més gran entre els adjudicataris per invertir en el contingut. D'aquesta forma, LaLiga s'equipara al que ja fan en altres lligues com la Premier League anglesa o la Bundesliga alemanya i grans competicions esportives, com l'NBA o la NFL, reforçant la seva competitivitat.

A nivell internacional, LaLiga també ha duplicat el valor dels drets audiovisuals a Mèxic i Amèrica Central amb la renovació dels seus drets audiovisuals per a vuit temporades amb una operació que s'estima supera els 500 milions d'euros, una espectacular pujada que duplicaria els termes econòmics del contracte actual en passar dels prop de 30 milions d'euros de mitjana per temporada a una mitjana per sobre dels 60 milions euros per temporada.

L'elecció d'una durada de contracte de vuit temporades per part de tots els operadors en lloc de l'alternativa de cinc, palesaria la confiança en el desenvolupament i futur de LaLiga i suposa un suport important a l'aposta de LaLiga pel nou model de comercialització de drets audiovisuals més obert i competitiu, estructurat en lots més adaptats a les noves audiències i períodes de vigència de més durada.

 

Imatge principal: Jugador de futbol/ Pexels