America's Cup Events (ACE) i Vilanova i la Geltrú han anunciat aquest dijous que uneixen forces en la regata preliminar més sostenible de la història, que ha arrencat aquest dijous i culminarà diumenge. Des de la designació de Barcelona com a ciutat amfitriona, la sostenibilitat ha estat un dels pilars sobre els quals s'està consolidant la 37a edició del trofeu esportiu més antic del planeta.
Els milers de persones que assistiran en directe a les regates i els milions que les seguiran en directe des dels més de 200 països en els quals es retransmetrà la prova en obert i de forma totalment gratuïta a través de www.americascup.com, del seu canal oficial de YouTube i per televisió, podran veure en acció per primera vegada el prototip 'ChaseZero', el vaixell de suport amb foils propulsat per hidrogen, el desenvolupament del qual ha estat liderat per l'equip 'Defenso'r, Emirates Team New Zealand, en col·laboració amb Toyota, i que segons ACE "ja està canviant la percepció del que una embarcació 'zero emissions' pot significar per a la indústria marítima a nivell global".
ACE Barcelona va firmar el passat 31 d'agost un acord per transferir obertament aquesta tecnologia a l'agència catalana per a la competitivitat de l'empresa (ACCIÓ) amb l'objectiu d'impulsar l'ús d'aquesta font d'energia sostenible de zero emissions al sector nàutic català.
Al seu torn, algunes de les mesures implementades per primera vegada en el camp de regates de Vilanova i la Geltrú, com les boies i balises autònomes que formaran l'"estadi" en el qual competiran els AC40, tampoc no passaran desapercebudes els ulls dels espectadors. El propòsit d'aquestes cridaneres boies de colors que funcionen amb energia elèctrica i solar no és cap altre més que el de reduir el nombre de llanxes pneumàtiques necessàries i evitar l'ancoratge i l'alteració del fons marí.
Ecosistema marí
En aquest sentit, la preservació dels ecosistemes marins i terrestres seran una prioritat per a la regata preliminar més verda de la història. A més d'aplicar-se una estricta política de prohibició d'ancoratge al costat del camp de regates, des d'America's Cup Events tenen previst enviar un butlletí diari amb actualitzacions d'interès per a les persones propietàries de les embarcacions registrades per seguir l'esdeveniment des de l'aigua.
Així mateix, les patrulleres de l'organització vigilaran el camp de regates per detectar la presència de grans mamífers a l'aigua en el moment de la regata i no interferir amb els seus corredors migratoris. A més, els comissaris també s'encarregaran d'escombrar el recorregut abans de la regata per recollir escombraries, bosses i restes perilloses, com ara troncs o altres perills, amb el suport dels guardacostes de Salvament Marítim.
Els visitants de Vilanova i La Geltrú que prefereixin quedar-se a terra podran gaudir de les dues principals àrees d'observació: el Race Village situat ala Plaça del Port i la platja de Ribes Roges. Precisament, en aquesta última, i des del servei de Medi Ambient de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú com a través del programa de voluntariat de l'America's Cup es prestarà especial atenció i s'intensificarà el control de les tanques permanents que prohibeixen l'accés de persones i gossos a l'àrea de refugi del corriol camanegre, una espècie protegida que sol niar en aquest sorral de la capital del Garraf.
Gestió de residus
La designació de la capital de la comarca barcelonina del Garraf com a seu d'aquesta primera regata preliminar de l'America's Cup ha tingut una gran acollida entre les principals entitats de la ciutat, va destacar ACE.
Des de la Confraria de Pescadors, el seu patró gran Jaume Carnicer, va afirmar que, "com a gent de mar que som, els pescadors de Vilanova i la Geltrú sempre hem mostrat el nostre suport a l'arribada d'un esdeveniment com l'America's Cup", i va definir la preregata com "un bé general per a tota la comunitat", ja que "a més d'ajudar a preservar i a promoure tradicions marineres com el 'patí català", es convertirà en una "oportunitat única per mostrar a ulls del món la història i la riquesa del nostre port, així com dels productes que ofereixen les aigües de les costes del Garraf".
Des del consistori, per la seva part, el desplegament de mitjans serà total especialment en el que incumbeix al servei de Neteja Municipal i a l'àrea de mobilitat urbana. En primer lloc, s'implementarà un pla integral de gestió de residus per a la setmana de la regata amb especial atenció a les zones de la Plaça del Port, Torre Blava, Passeig Marítim, Passeig Ribes Roges i Dic de Ponent, on s'ubicaran fins a sis bateries completes de contenidors amb les cinc fraccions de residus. El servei de neteja i recollida de residus es reforçarà superant la vintena d'efectius a bord de 16 vehicles. A la zona de la platja, i de forma excepcional, es reactivaran el servei de tractor i la garbelladora de residus.
Tant en el Race Village com en l'àrea d'observació de lliure accés de Ribes Roges, des de l'organització de l'esdeveniment s'implementarà una política de "zero plàstics", a més de fomentar el consum responsable amb la instal·lació de dispensadors d'aigua i de reduir les emissions relacionades amb el transport d'aliments gràcies a la contractació de més de 200 proveïdors locals.
Pel que fa a la mobilitat, des de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú i des d'ACE Barcelona coincideixen en fer una crida a utilitzar mètodes de transport alternatius com la bicicleta o el transport públic.
S'espera que Renfe reforci els serveis de trens de Rodalies a Vilanova i la Geltrú durant els quatre dies de la regata. L'estació de Vilanova i la Geltrú servirà com a punt de referència on els viatgers trobaran rutes a peu recomanades cap al passeig marítim. Per als qui no puguin utilitzar el transport públic, s'han habilitat cinc àrees perifèriques amb més de 2.300 places d'aparcament gratuïtes i un servei d'autobús llançadora.