El 22 de novembre del 1975, avui fa cinquanta anys, el príncep Joan Carles de Borbó va ascendir al tro com a rei d'Espanya i nou cap de l'Estat, amb Sofia de Grècia com a reina consort. Va ser dos dies després de la mort del dictador Francisco Franco. Joan Carles va ser proclamat rei per les Corts franquistes i va jurar els principis del Movimiento Nacional. El general Franco va establir que el futur rei d'Espanya seria designat per ell mateix en virtut de la llei de Successió a la Jefatura de l'Estat, del 1947. I el 1969, va designar com a successor el futur Joan Carles I, que va jurar davant el parlament del règim acatar els principis del franquisme i perpetuar-los. Durant la transició, la Constitució del 1878 va convertir l'Estat espanyol en una monarquia parlamentària, la qual cosa legitimava democràticament la monarquia i descartava el retorn a un règim republicà com el que va ser suprimit amb la victòria franquista a la Guerra Civil. Joan Carles va regnar fins al 2014, quan va abdicar en favor del seu fill i actual monarca, Felip VI. Ja com a rei emèrit, va fugir a Dubai el 2020 arran de múltiples escàndols i sospites de corrupció. Aquest dissabte assistirà a la Zarzuela a un esmorzar privat amb la seva família per celebrar el mig segle de la coronació.
L'enquesta del dia
Quin règim polític prefereixes?
El Nacional
Barcelona. Divendres, 21 de novembre de 2025. 20:00
Temps de lectura: 1 minut
Barcelona. Divendres, 21 de novembre de 2025. 20:00
Temps de lectura: 1 minut
