Barcelona
Dilluns, 12 de desembre de 2016
El prelat de l'Opus Dei ha mort a les 21.10 d'aquest dilluns en un hospital romà. Javier Echevarría, de 84 anys, va ser ingressat dilluns passat al Campus Biomèdic de Roma per una infecció pulmonar que s'ha complicat i li ha costat la vida. Doctor en Dret Civil i Dret Canònic, fou col·laborador de sant Josepmaria Escrivà de Balaguer, fundador de l'Opus Dei, durant més de vint anys. A la mort d'Álvaro del Portillo, el primer successor d'Escrivà, Joan Pau II el nomenà prelat l'abril del 1994 i bisbe el gener del 1995.
Espanya és a la cua de les principals economies de la Unió Europea pel que fa a salaris, amb el 15è salari mitjà per hora més baix de tota la Unió Europea. Un 14,6% dels treballadors de l'Estat tenen un salari baix, segons les dades publicades aquest dilluns per Eurostat, l'oficina d'estadística europea. La mitjana d'ingressos bruts és de 9,8 euros per hora, una xifra que està per sota de la mitjana europea, que es troba als 13,2 euros.
Hi assistirà una delegació d'activistes de l'Esquerra Independentista i la CUP-CC, entre ells, Anna Gabriel i Albert Botran. La convocatòria és demà dimarts a les 9h.
El president del grup parlamentari de CSQP, Lluís Rabell, ha lamentat aquest dilluns les detencions produïdes aquest matí per haver cremat fotos del Rei i no presentar-se a declarar davant l'Audiència Nacional. Per a Rabell, "arribar a aquests punts de dramatisme per un acte de protesta, és una mala notícia".
El ministre de l'Interior, Juan Ignacio Zoido, ha defensat el compliment de la llei després de la detenció per part dels Mossos d'Esquadra de diversos independentistes investigats per cremar fotos del Rei i pàgines de la Constitució en la manifestació de l'esquerra independentista de l'11 de setembre, i que el passat 7 de desembre van desatendre la citació de l'Audiència Nacional. "La llei cal complir-la", ha comentat Zoido defensant la divisió de poders com el "gran marc on s'exerceixen els drets i es gaudeixen de les llibertats".
Una ciclista ha mort i una altra ha quedat ferida greu en ser atropellades per un turisme, el conductor del qual ha fugit, en una carretera local de Vilabella (Alt Camp), informa el Servei Català de Trànsit (SCT). L'accident, amb un altre vehicle implicat, s'ha produït a les 13.21 hores al punt quilomètric 19 de la carretera local TP-2031 de Vilabella quan un vehicle ha envestit les dues ciclistes, una de les quals ha mort a l'acte, i ha fugit. La segona ciclista ha patit ferides greus i l'han traslladat en helicòpter a l'Hospital Joan XXIII de Tarragona.
Air Nostrum tornarà a connectar els aeroports de Barcelona i València a partir del pròxim 26 de març després de cinc anys sense vols regulars entre les dues ciutats. Així ho ha anunciat als mitjans el president d’Air Nostrum, Carlos Bertomeu, en una compareixença conjunta amb el president de la Generalitat Valenciana Ximo Puig després de la reunió que han mantingut aquest dilluns. La recuperació de la línia aèria és fruit del conveni de col·laboració signat entre el govern valencià i la companyia amb l’objectiu de reforçar la proposta turística del País Valencià en el mercat estatal.
Sergi Alcàzar
Sergi Alcàzar
El conseller de la CUP al districte de Sant Andreu de Barcelona, Ivan Altimira, ha estat avisat que els mossos l’esperaven de paisà a la porta de l’Ajuntament, en un cotxe on ell ha entrat voluntàriament, sense cap incident.
El conseller de la CUP al disctricte de Sant Andreu de Barcelona, Ivan Altimira, ha afirmat aquest dilluns que "tothom ha de posicionar-se" davant el procés; també la Conselleria d'Interior, a què ha preguntat "per què va enviar informació a l'Audiència Nacional" sobre els cupaires que van cremar fotos del Rei.
Sergi Alcàzar
Els Mossos d'Esquadra tenen una ordre de detenció sobre Altimira per no haver-se presentat a declarar davant l'Audiència Nacional. El conseller de Sant Andreu ha anat a treballar com cada dia i és possible que la seva detenció es dugui a terme en les properes hores. De moment, no hi ha Mossos al lloc.
Les diputades de la CUP Anna Gabriel i Eulàlia Reguant, i els regidors del grup a l'Ajuntament de Barcelona María José Lecha, Maria Rovira i Josep Garganté, ja han arribat a la Plaça Orfila de Sant Andreu, a Barcelona, per donar suport al tercer acusat de cremar fotos del Rei que no va comparèixer a l'Audiència.
El líder del PPC, Xavier García Albiol, ha assegurat avui que la voluntat de diàleg del Govern espanyol "no té res a veure" amb el fet que la justícia actuï contra els qui van cremar fotos del Rei a Barcelona, i ha instat el president Carles Puigdemont a abandonar les seves "companyies perilloses", en al·lusió a la CUP.
La Policia britànica ha informat de la detenció de sis persones en el marc d’una operació antiterrorista. Les detencions s’han produït a Londres i al centre del país. A Derby s’han detingut quatre homes de 22, 27, 35 y 36, a un quinto en Burton on Trent de 27 anys i una dona de 32 anys a Londres.
El ministre de Justícia, Rafael Catalá, presidirà aquest dilluns un debat en el Consell de Seguretat de l’ONU. L’Estat espanyol intentarà impulsar una resolució per tal d’obligar els països a augmentar la cooperació en la lluita contra el terrorisme.
El governador de la província siriana d'Homs, Talal Barazi, ha anunciat a la televisió estatal que Estat Islàmic s'ha fet amb el control de la històrica ciutat de Palmira, una informació que ha ratificat el director d'Antiguitats de Síria, Mamum Abdel Karim, que ha qualificat l'ofensiva jihadista de "catàstrofe".
Aquest dilluns els partits polítics catalans reuneixen les seves direccions, una setmana abans que el Parlament voti l'admissió a tràmit dels pressupostos per al 2017 i en ple pols entre la Generalitat i l'Estat després de la convocatòria d'una cimera pel referèndum sobiranista per al pròxim 23 de desembre.
A les 11 hores i mitja, el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, i l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, presideixen una reunió de treball de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per tractar el finançament del transport públic. Un parell d'hores després, Puigdemont es reunirà amb el director d'Antifrau de la Generalitat, Miguel Ángel Gimeno.
En matèria econòmica, el president de Foment del Treball, Joaquim Gay de Montellà, farà balanç del 2016 i dels objectius del 2017. Paral·lelament, el Cercle d'Economia celebra una Assemblea General Extraordinària de Socis en el transcurs de la qual està prevista l'elecció de l'empresari Juan José Brugera com a nou president de l'entitat en substitució d'Antón Costas.