La refundació profunda del sistema burocràtic és un de les propostes bandera de Junts de cara al 12-M. Carles Puigdemont ha defensat aquest dilluns una administració que simplifiqui els tràmits, que superi la "teranyina de normes i reglaments absurds paralitzants" que obstaculitzen l'activitat econòmica i compliquen la vida a les famílies. Segons el candidat cal un reset, una transformació de l'organització, per alliberar els ciutadans d'aquesta "cotilla", la qual cosa afectarà tots els departaments del Govern, amb l'objectiu de reduir de manera efectiva la burocràcia. Això s'hauria d'aconseguir, segons ha detallat, a partir de simplificació administrativa, una finestreta única real, el silenci administratiu positiu, l'ampliació de les declaracions de responsabilitat i una digitalització que sigui real i efectiva.

🔴 Debat TV3 Eleccions de Catalunya 2024, DIRECTE
 

Pel candidat, la quantitat enorme de procediments que ha anat generant l'administració els darrers anys, mostra una manera d'entendre el servei públic "molt més de matriu espanyola", que no pas en consonància amb el que estan fent les administracions dels països europeus més avançats per tal de simplificar i digitalitzar de veritat. "El bon govern que reclamem comença amb l'administració. Sense una bona administració no hi pot haver bon govern possible", ha assegurat el candidat, que ha advertit que no es pot demanar als servidors públics, per més ben preparats que estigui, "que substitueixin amb el seu talent el que des de la política no s'ha sabut fer bé, superar aquesta teranyina paralitzant de normes, reglaments absurds, sovint inútils, generalment inhibidors de l'activitat".

Silenci administratiu

El programa de Junts situa el silenci administratiu positiu preferent per reduir temps espera com una urgència. "Si compleixes el que està reglat no hi ha cap motiu perquè es demori la teva activitat. Aquest silenci administratiu preferent funciona amb normalitat a molts països. Per què no ha de funcionar a Catalunya?", s'ha preguntat

Així mateix defensa unificar la burocràcia en un sol portal d'atenció ciutadana, que faci més senzills els tràmits, especialment per als usuaris que estan patint l'escletxa digital, amb atenció, si cal, personalitzada a aquell sectors de la població que no es pot incorporar als serveis digitals. "Ho sabem, existeix. Alguns perquè no tenen internet, altres perquè no tenen la tecnologia, altres per edat o coneixement", ha detallat. La digitalització és un dels punts clau, ha admès, però és un mitjà que si no està aplicada per simplificar és que no s'aplica de manera correcte.

Confiança en ciutadans i funcionaris

Per aquesta raó defensa recuperar el concepte atenció personalitzada. "Hem de poder dir a la gent gran que estiguin tranquils, que cada vegada que fem un salt digital, tecnològic, que no s'espantin que no es preocupin que no els deixarem enrere", ha argumentat. 

El candidat ha apel·lat també a fer confiança a la capacitat dels funcionaris. Ha assegurat que "el servidor públic té molt coneixement, molta experiència, confiar-hi una mica més ens estalviarà temps". També la confiança en els ciutadans s'hauria de potenciar en la reforma de l'administració que proposa, per acabar amb el que descriu amb la "sospita que el ciutadà és un potencial defraudador". 

L'objectiu és facilitar les gestions als ciutadans, "acabar amb l'impost del temps, que també es monetitza". "Cal capgirar la cultura del no per posar la cultura a treballa, que vol dir passar de la desconfiança a la confiança. Això reclama lideratge des de dalt, no podem demanar al servidor públic que faci allò que des de la política no hem estat capaços de fer", ha reblat.