De vegades, massa vegades, un es troba declaracions xocants, de persones que, de manera sorprenent, lluny d'enrojolar-se, es dediquen a dir ximpleries. Després de quaranta-vuit hores desapareguda, a la flamant presidenta de Red Eléctrica, l'exministra socialista d'Habitatge entre el 2008 i el 2010, Beatriz Corredor, llicenciada en Dret i registradora de la propietat des de l'any 1993, algú li deu haver dit que havia de sortir de l'amagatall i donar alguna explicació. Així es deu haver forjat la seva tourné mediàtica i, pel que s'ha sentit a la ràdio, pocs més consells se li deuen haver donat de més, o n'ha fet ben poc cas. Tot i que, amb el seu limitat currículum, segons el web de la companyia —mancat de qualsevol experiència en càrrecs tècnics en energia o infraestructures crítiques (totes les seves feines conegudes estan vinculades a la política o al sector immobiliari)—, si l'empresa que presideix realment fos privada no ocuparia aquesta posició. Corredor ha dit, fonamentalment, dues coses: que no pensa dimitir i que l'apagada no es tornarà a produir perquè n'han après. Frase terrible el "no tornarà a passar", que és difícil que no recordi aquell eixelebrat Joan Carles I que, l'abril del 2012, en un gest sense precedents, feia història amb una frase semblant: "Ho sento molt, m'he equivocat i no tornarà a passar", després del seu polèmic viatge de caça a Botswana acompanyat de la seva amant, Corinna Larsen.
Doncs ja podem estar tranquils, perquè del caos de dilluns n'han après. No sé ben bé què n'ha après, i no perquè no tingui molt a aprendre. Més aviat perquè, segurament, és incapaç d'aprendre. Molt més si, com ella mateixa va afegir, les causes de l'apagada encara són desconegudes. Què és exactament el que ha après? Estaria bé que ens ho digués per quedar-nos una mica més tranquils i això, a més, potser acaba sent una justificació del seu sou astronòmic: segons l'informe anual de remuneracions registrat oficialment a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), Corredor va percebre l'any 2024 una retribució total de 546.000 euros bruts. Aquesta quantitat es compon d'un salari fix de 530.000 euros i 16.000 euros en dietes per assistència a reunions del consell d'administració. Quins han estat els darrers presidents de Red Eléctrica? D'ençà del 2020, l'actual presidenta. Entre el 2018 i el 2020, Jordi Sevilla, amb una llicenciatura en Ciències Econòmiques. Entre el 2012 i el 2018 —amb Mariano Rajoy a la Moncloa—, José Folgado, doctor en Ciències Econòmiques. I entre el 2004 i el 2012 —mentre era president del govern espanyol José Luis Rodríguez Zapatero—, Luis Atienza, també llicenciat en Ciències Econòmiques.
Red Eléctrica una empresa privada? Home, siguem seriosos
Tots quatre, exministres i, en conseqüència, convenientment recol·locats. Red Eléctrica una empresa privada? Home, siguem seriosos. Amb el 20% de la SEPI (Societat Estatal de Participacions Industrials) i màxim accionista és molt agosarat proclamar-ho així. Per cert, que quaranta-vuit hores després que Espanya es quedés en negre, que Red Elèctrica hagi presentat els seus resultats trimestrals fins al març del 2025, amb beneficis de 145,2 milions d'euros, un 3,5% més que en el mateix període de l'any passat, potser és molt bo per als accionistes, però diu molt poc d'una gestió responsable per part de la companyia. No deu compartir aquesta opinió el palau de la Moncloa, que ha alleugerit la pressió sobre Corredor, a qui no en demana la dimissió, i ha orientat tots els focus cap als operadors privats. Així, la comissió d'investigació de l'executiu de Sánchez sobre l'apagada general ha apressat les operadores privades que enviïn aquest mateix dimecres les seves dades sobre l'apagada, ja que —segons ha explicat en roda de premsa la vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica, Sara Aagesen— la seva intenció és determinar què va passar aquells cinc segons en què es va perdre el 60% de la producció elèctrica espanyola.
Siguem cauts, però res no indica que el problema causant de la gran apagada partís de les empreses distribuïdores d'energia elèctrica, sinó de la xarxa de transport d'energia elèctrica que gestiona Red Eléctrica. Tranquil·litza que Europa i l'Audiència Nacional tinguin sengles investigacions obertes: per tant, l'eventualitat que no sapiguem el que ha passat, coincideixen tothom que és impossible. L'apagada ha acudit en auxili d'Alberto Núñez Feijóo, que ha pogut criticar el govern Sánchez i, de passada, que passés més desapercebut el congrés del Partit Popular Europeu a València, on ha actuat d'amfitrió el president Carlos Mazón, en què fa sis mesos de la DANA i en què, malgrat la seva gestió, encara no ha dimitit. Aquí ningú no deixa el càrrec. Encara més, gairebé no és ni notícia. El focus aquest dimecres a la tarda era que l'operació sortida del pont de maig generava grans retencions a l'A-3, A-4 i A-42 a Madrid. Els del càrrec oficial deuen pensar que la vida continua i dilluns ja es parlarà d'una altra cosa.