El Nacional posarà en marxa aquest 1 d'octubre una iniciativa singular, el Club El Nacional, amb la voluntat d'aprofundir en la relació amb els nostres lectors, reforçar el seu nivell de pertinença i el seu suport al periodisme que practiquem, i crear una comunitat de partidaris del diari i de la seva línia editorial que, amb el seu suport, ens permetin de mantenir-lo com fins ara: amb accés totalment de franc.

Aquest projecte, madurat durant gairebé un any i després d'haver explorat diferents iniciatives de la premsa digital al món, també persegueix preservar al màxim la llibertat del diari, intentar portar-lo al lideratge de la premsa a Catalunya i protegir editorialment la nostra particular mirada del país davant de qualsevol amenaça externa o boicot publicitari.

Creiem que ha arribat el moment de fer aquest pas, després d'una aventura periodística iniciada el setembre del 2015 amb un blog i completada el març del 2016 amb l'aparició del diari actual. Volem créixer reforçant la identificació amb la línia editorial que existeix entre els nostres lectors i la capçalera. Un sentit d'afinitat i compromís més gran perquè els partidaris d'un diari com El Nacional també contribueixin al fet que tots els nostres continguts continuïn sent gratuïts.

Volem que la comunitat del Club El Nacional reuneixi sota un mateix paraigua totes les sensibilitats polítiques, econòmiques, socials i ciutadanes que convergeixen en un punt: Catalunya s'ha guanyat el dret a formar part del concert internacional de països que han tingut l'oportunitat al llarg de la seva història d'exercir el seu dret a l'autodeterminació fins a les últimes conseqüències.

Si la societat catalana reclama decidir sobre la seva independència, aquest debat no pot ser ni silenciat ni criminalitzat. Ha de ser un debat obert, lliure i honest. I el nostre objectiu és oferir, en l'àmbit que ens competeix, els instruments perquè sigui possible.

Si la societat catalana reclama decidir sobre la seva independència, aquest debat no pot ser ni silenciat ni criminalitzat

El nostre model de club guarda similituds amb l'aposta feta al seu dia pel diari britànic The Guardian, que també ha fugit de models de pagament per notícies, que cobren dels lectors tancant continguts exclusius per a ells. Tanmateix, no coincidim del tot amb aquest model, perquè no volem lectors de primera que poden pagar per tot el diari i lectors de segona que només poden llegir-ne una part.

Amb la fórmula del soci o partidari d'El Nacional aquells que hi contribueixin estaran, amb la seva acció compromesa, ajudant a mantenir gratuït el diari per a altres persones. Serà un compromís individual que permeti preservar i eixamplar la comunitat de lectors que ja tenim i amb qui compartim el desig d'un país lliure.

Els diaris digitals, que han desbancat com a canal informatiu els vells diaris de paper, ofereixen una oportunitat única per capgirar el mapa mediàtic català que durant dècades s'ha mantingut substancialment inalterable. La nova Catalunya ja no accepta que el centre de decisió de tots els instruments que necessita, ja siguin polítics, econòmics o empresarials, sigui a Madrid i no a Barcelona. Això ha de fer-se fins i tot més visible també en el món de la comunicació.

Perquè un país normal és aquell en què l'equilibri i la correlació de forces entre les diferents visions de la societat té la seva correspondència en els mitjans de comunicació. Entre tots hem de fer normal que el que ja passa, per exemple, a la ràdio catalana, en què dues emissores com RAC1 i Catalunya Ràdio són líders per davant de la Ser, Onda Cero o la Cope, acabi passant a la premsa digital a Catalunya.

Volem ser en aquesta batalla, que és determinant en l'actualitat i que serà encara més determinant per a la Catalunya del futur. Aspirem al fet que, d'una vegada per sempre, el relat mediàtic sobre Catalunya no es cuini a Madrid, ni tampoc en contra dels interessos dels catalans. Estem entossudits a convertir en normal el que fins ara no ho ha estat. Però també volem explicar la nostra visió de Catalunya a Espanya i al món.

Aspirem al fet que, d'una vegada per sempre, el relat mediàtic sobre Catalunya no es cuini a Madrid, ni tampoc en contra dels interessos dels catalans

El Club El Nacional serà un lloc de confluència de tots aquells que confien en nosaltres, ens estimulen amb els seus elogis i les seves crítiques i amb qui compartim una visió de Catalunya. Gràcies a aquesta voluntat de trobada amb els nostres partidaris, els socis del club podran, entre altres coses, accedir a reunions periòdiques en diferents formats amb periodistes i col·laboradors del diari i assistir a conferències o xerrades exclusives amb personalitats del món polític, econòmic i cultural. I també si ho volen, tenir descomptes amb la targeta del Club que se'ls lliurarà.

Gràcies al suport permanent i crític dels nostres lectors, hem adquirit prou maduresa i la fortalesa editorial necessària per a una iniciativa com el Club El Nacional. Així ho venen demostrant mensualment els dos mesuradors oficials de la premsa digital, OJD i Comscore, que recullen la nostra audiència en les tres llengües en què fem el diari: català, castellà i anglès.

Dels diaris catalans que audita OJD, El Nacional manté des de fa molt de temps una posició de lideratge inqüestionable amb més de 7,1 milions d'usuaris únics al setembre i doblant àmpliament el nostre perseguidor immediat. A Comscore, en què sí que hi són tots els diaris i és el principal mesurador de les agències de publicitat, El Nacional ha aconseguit també a l'agost 4,7 milions d'usuaris únics a Espanya i 2,6 milions a Catalunya.

Per segon mes consecutiu, El Nacional ha ocupat la cinquena posició a la lliga dels diaris digitals, segons Comscore, a Catalunya, només superat per La Vanguardia (3,9 milions), El País (3 milions), El Periódico (2,9 milions) i El Mundo (2,6 milions). Darrere hi ha, per aquest ordre, capçaleres com 20 Minutos, El Confidencial, El Español, ABC, Ok Diario, Eldiario.es, Huffington Post, Ara, Nació Digital i Vilaweb.

Les xifres d'audiència no poden ser més encoratjadores per a El Nacional, ja que, tot i ser el projecte editorial més jove, s'ha enfilat a dalt de tot

Les xifres d'audiència no poden ser, per tant, més encoratjadores per a El Nacional, ja que, tot i ser el projecte editorial més jove, s'ha enfilat a dalt de tot. Però, encara que n'estem satisfets, no n'hi ha prou per al futur. Volem continuar creixent, però no ho podrem fer sols com fins ara. Tenim l'ambició d'arribar cada vegada a més catalans i catalanes i continuar fent el diari compromès i desacomplexat que fem. I que els nostres partidaris n'estiguin cada vegada més satisfets. Si això és així, haurem aconseguit el nostre objectiu.

Volem protegir els millors valors de la societat catalana, que pretenem acompanyar informativament. Una societat oberta, dinàmica, creativa i crítica que, amb la seva mobilització, el seu civisme, les seves ànsies de llibertat i el seu vot, va fer possible el referèndum de l'1 d'octubre del 2017.

Benvinguts i benvingudes al Club.