Una vegada finalitzada la missió comercial a Cuba i Panamà liderada pel Port de Barcelona i Acció, l'enclavament portuari presidit per Sixte Cambra ja ha escollit nova destinació per al 2017: Argentina i Uruguai. En total, 18 ponts comercials a diferents destinacions de tot el món des del 2008.

Durant l'acte de clausura, Cambra ha realitzat un balanç "molt positiu" de la missió en què han participat 50 empreses catalanes amb 148 reunions a Panamà i unes altres 68 a Cuba, a més d'una "extraordinària" visita pel recentment ampliat Canal de Panamà. Una missió amb doble destinació i voluntat multisectorial en què també han participat el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, així com el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull. I mentre Baiget anticipa que si "vosaltres creixeu, creixem com a país", Rull ha afegit que "si anem junts, som imparables. La missió serveix per conèixer-nos millor."

Panamà: metro, vol i conveni

Més enllà del networking i les oportunitats de negoci sorgides en les reunions entre empreses catalanes i companyies locals, la trobada ha donat per a més. Molt més. Per començar, la línia 1 del metro de Panamà, que és la primera que es posa en marxa a Amèrica Central, ja té essència catalana. Els trens han estat fabricats per Alstom a Santa Perètua de Mogoda, mentre que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha fet de consultor del govern panameny en matèria de mobilitat, assistència tècnica i formació de personal. Una cosa que demostra, segons Rull, que "el model de mobilitat ben gestionat de l'àrea metropolitana de Barcelona s'utilitza com a referent i es clona a altres parts del món".

Per la seva part, l'alcalde de Panamà, José Isabel Blandón, no només ha remarcat el potencial de Barcelona com a "referent mundial en temes d'urbanisme i mobilitat" sinó que, a més, ha firmat un conveni de col·laboració entre Acció i la Cambra de Comerç, Indústria i Agricultura de Panamà per "facilitar els processos d'inversió i instal·lació d'empreses". De Catalunya a Panamà i viceversa. En total ja són 68 les empreses catalanes instal·lades a Panamà i més de 270 exporten de forma regular. I precisament, en aquesta voluntat de continuar cooperant de forma constant i intensa, el govern català i panameny s'han fixat com a objectiu comú aconseguir un vol directe entre ambdues regions, cosa que, segons Rull, permetrà connectar Catalunya amb el conjunt del continent llatinoamericà.

A tot això, encara queda per firmar un altre conveni entre el Port de Barcelona i la Secretaria de Competitivitat i Logística de Panamà per potenciar el comerç electrònic i optimitzar la gestió de processos.

Cuba: memoràndum i intencions

Amb camisa blanca i sense americana, Catalunya ha consolidat la històrica relació comercial amb Cuba i el seu cor a l'Havana. En aquesta línia i després d'un any de negociacions, l'agència de promoció exterior i inversions Procuba i Acció han firmat un memoràndum d'acord per incentivar la col·laboració i informació constant tant en comerç com en promoció exterior i inversions. Baiget ha concretat que això inclou: "conferències, exposicions i fires de manera conjunta per promoure els contactes i les inversions entre Cuba i Catalunya". A més del memoràndum, carta d'intencions de les cambres de comerç, diversos acords sectorials i regeneració de centres urbans (sanejament, gestió de residus, logística portuària, construcció, biotecnologia i farmàcia).

Cuba és un mercat que creix en oportunitats i encara més després del restabliment de les relacions diplomàtiques amb els Estats Units. En aquest sentit, el director d'Acció a Amèrica Central i el Carib, Antoni Pujol, ha explicat que 1.032 empreses catalanes van realitzar exportacions a Cuba el 2015 per valor de 295 milions d'euros, un 50% més que el 2014. Logística, construcció, turisme i automoció són portes obertes al creixement al ritme de guajira. Pròxima parada: Argentina i Uruguai.