Catalunya ha guanyat en qualitat i quantitat de turistes, ja que augmenten els estrangers que vénen a visitar el territori i gasten més. Fins el mes de juliol han visitat Catalunya 11,3 milions d'estrangers, un 1,5% més, i la despesa total des que va començar l'any és de 12.347,9 milions d'euros, el que suposa un 4,9% més que en el mateix període del 2018. "El turisme ja suposa un 12% del PIB i un 14% de l'ocupació", ha assegurat la consellera d'Empresa, Àngels Chacón, en el marc del Dia Mundial del Turisme. 

I en què es gasten els diners els turistes quan vénen a Catalunya? Principalment la despesa va destinada al transport (27,2%), activitats (20%), l'allotjament (16,8%), la manutenció (14,2%) i el paquet turístic (12,7%). A més, els que gasten més són els nordamericans i els francesos, i els que menys són els russos i els dels Països Baixos. Segons la consellera, "cal definir el pla estratègic de turisme i focalitzar-nos en el tipus de turisme que volem i ara apostem per Àsia", principalment pels japonesos, "perquè gasten el triple i no busquen sol i platja". A més, Chacón assegura que estan treballant per avançar-se a possibles conseqüències que pugui portar el Brexit imminent, "tot i que hem vist que de moment els paquets amb els britànics no han disminuït, però també és cert que no hi ha un Brexit tancat encara". 

Alhora, Catalunya també ha aconseguit posicionar-se com la comunitat autònoma preferida per als turistes, per sobre de les Balears i les Canàries. De fet, Catalunya s'emporta el 23,4% del turisme a l'Estat i encapçala la llista, seguida per les Illes Balears (16,4%), Canàries (15,9%), Andalusia (14,4%), València (11,2%) i Comunitat de Madrid (9,3%). 

El terratrèmol Thomas Cook

La fallida del turoperador britànic Thomas Cook, el més gran del país, ha comportat un daltabaix allà on operava. Thomas Cook aportava a Catalunya (principalment a la Costa Daurada i a la Costa Brava) uns 80.000 turistes i ha deixat deutes pendents amb diversos hotels catalans i companyies que arriben fins als 10 milions d'euros.

En paraules de la consellera, "la fallida ens preocupava principalment per dos aspectes: d'una banda, els viatgers que es van quedar a Catalunya i havien de tornar al seu país, cosa que ja està solucionat, i després els deutes pendents amb els hotels d'aquí". Aquest segon ítem encara no s'ha abordat i segons Chacón s'han fet diverses reunions amb el ministeri i la gent del sector per mirar de solucionar-ho.