El conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, ha enviat aquest matí una carta a la vicepresidenta i ministra d’Afers Econòmics i Transformació Digital, Nadia Calviño; a la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto; a la ministra de Treball, Yolanda Díaz; al ministre de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, i al president i conseller delegat d’Aena, Maurici Lucena, demanant una rebaixa dels lloguers dels comerços i restaurants dels aeroports catalans d’acord amb la caiguda del trànsit aeri i que per tant l’ens gestor reconsideri la seva decisió de cobrar el 100% dels lloguers de 2020.

En el text, el conseller expressa la “inquietud” per la intenció d’Aena de cobrar el 100% del lloguer de l’any 2020 als locals, “malgrat l’enorme descens de trànsit aeri i vendes”. I avisa que “la posició immobilista d’Aena” en la negociació per adaptar el cànon d’aquests negocis a la seva facturació real durant la pandèmia “posa en perill seriós de fallida la gran majoria de comerços i restaurants, així com el manteniment dels llocs de treball”. I és que aquests locals, recorda, “depenen exclusivament del nivell de trànsit aeroportuari”, que el 2020 va caure un 75,8% al Prat i més d’un 90% als aeroports de Girona i Reus.

 

 

Tremosa lamenta que al gener “Aena va canviar l’enfocament de les negociacions” iniciades 10 mesos enrere amb les empreses, a les quals s’havia proposat càlculs variables dels lloguers mentre durés la pandèmia i sense límit temporal. El titular d’Empresa i Coneixement denuncia que l’ens gestor va “cancel·lar diversos possibles acords en estat molt avançat” i va “imposar unes condicions clarament insuficients per garantir la viabilitat dels negocis”. “En no ser acceptades”, continua la carta, “Aena ha procedit a facturar el 100% de les rendes mínimes garantides de l’any 2020, un import que pot arribar a ser 7 vegades superior al nivell de vendes reals en el període entre març i desembre”, afirma.

A més, el conseller afirma que “la situació és molt urgent”, ja que si no es paguen aquestes factures, que vencen pròxim 5 de març, s’executaran els avals d’aquestes empreses, “situació que provocaria la fallida immediata de la gran majoria”.

Davant d’aquest escenari, el conseller Tremosa demana a Aena que “reconsideri la seva actual postura” que “prioritza els interessos privats d’alguns grups per sobre de la supervivència de molts llocs de treball” i que “reobri les negociacions sobre la base d’establir el màxim de vinculació entre les rendes i l’evolució del trànsit aeri, mentre no es recuperi el nivell pre-Covid”, com han pogut fer les empreses de restauració amb presència internacional al mercat aeroportuari amb la resta de països de la Unió Europea.

Queixes de comerciants i restauradors

Amb aquesta petició, Tremosa se suma a les queixes de les entitats de comerciants i restauradors - com Barcelona Oberta, la Cambra de Comerç de Barcelona o el Gremi de Restauració de Barcelona, entre altres – que ja han demanat la intervenció de la Generalitat i el govern espanyol en el conflicte amb AENA pels preus dels lloguers.

Les associacions han acusat l'empresa "d'inflexible" i d'aplicar mesures "poc realistes" després que la companyia s'hagi desdit de les propostes de reequilibri de rendes anunciades a principis de març. Les entitats han alertat que aquesta situació posa en perill la seva subsistència, en un context de descens del trànsit aeroportuari de fins al 90% i, consegüentment, una caiguda de les vendes del 90% en la majoria de comerços i restaurants.

De fet, a nivel estatal les associacions Hostelería de España, Marcas de Restauración, així com els sindicats CCOO i UGT, ja van adreçar fa dues setmanes una carta al president del govern espanyol, Pedro Sánchez, per demanar-li que resolgui la situació d'"insolvència" en què es troben els establiments i comerços de la xarxa Aena. Els empresaris i sindicats van explicar aleshores que els negocis que es troben a les zones comercials dels aeroports es troben en "l'entrada en un concurs de creditors i la inevitable pèrdua de milers de llocs de treball", concretament més de 12.000, per haver d'afrontar el pagament de rendes dels seus locals.

A més, cal recordar que a causa de la pandèmia, l'aeroport del Prat va tancar 2020 amb 12.739.259 de passatgers, un 75% menys que l'any anterior, i que es corresponia amb els nivells de 1995. La pandèmia de la Covid també va provocar que les companyies aèries que van operar al Prat es reduïssin un 50% respecte del 2019.

 

Imatge principal: L'aeroport del Prat ha patit una dràstica reducció de passatgers / ACN