El tràfic al Port de Barcelona va arribar les 17.983.192 tones en el primer trimestre de l'any, la qual cosa representa un creixement de l'11,3% respecte al mateix període de 2021.  Segons ha informat aquest dijous l'Autoritat Portuària de Barcelona, les exportacions van caure un 1,4% fins a març i les importacions van augmentar un 21,2%. Els sòlids i líquids a granel han augmentat un 21% i un 58,6% respectivament i destaquen els increments de gas natural (123%), la gasolina (171,8%) i els biocombustibles (127,5%).

El trànsit de passatgers segueix recuperant-se a bon ritme i els ferris han transportat 160.000 passatgers durant els primers tres mesos de l'any, mentre que el trànsit de creuers, prohibit fins a juny de l'any passat a causa de la covid-19, ha arribat als 92.517 passatgers. El principal client del Port de Barcelona, tant en importació com en l'exportació de contenidors, és la Xina i, amb una quota de mercat del 27,7%, ha frenat el seu creixement. No obstant això, el tràfic total i el tràfic de contenidors amb Amèrica del Nord, del Sud i el Carib ha tingut creixements significatius.

Bona part d'aquests creixements són causats per les importacions de gas natural liquat procedent dels Estats Units i d'altres països exportadors, tràfic que ha augmentat pel tancament del gasoducte Magrib-Europa i que, previsiblement, seguirà creixent per la guerra a Ucraïna.

Si mirem concretament l’àmbit dels sòlids a granel, destaca el bon comportament dels cereals i farines (80,4%), de la fava de soja (36,9%) i, molt especialment, de les potasses, que experimenten un creixement del 241%. El tràfic de potasses ha experimentat un creixement sostingut des de la posada en marxa, l’any 2020, de la terminal de la companyia ICL, que també explota les mines del Bages. Gràcies a l’acord establert entre ICL i els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, aquestes mines connecten diàriament per tren amb el Port de Barcelona i disposen d’una solució intermodal sostenible i competitiva que està generant un creixement espectacular de les exportacions d’aquesta mercaderia.

Les unitats de transport intermodal (UTI), que es transporten en els serveis regulars amb el nord d’Àfrica i Itàlia, han sumat 101.762 unitats, amb un augment del 15,6%. Per contra, el tràfic de vehicles manté la tendència negativa dels darrers mesos i fins al mes de març ha mogut 98.640 unitats (-29%).