El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, davant dels moviments de l'última setmana al voltant de la reindustrialització de les plantes de Nissan ha reclamat a la multinacional japonesa que exerceixi “la seva quota de responsabilitat”. El titular del departament ha assegurat que hi ha diversos “projectes interessants amb valor afegit” per substituir la marca nipona a finals d’any, com Great Wall Motors o Silence, i s’ha mostrat convençut que el procés culminarà amb èxit, sempre que tots els actors estiguin a “l’altura de les circumstàncies”. En aquesta línia, Torrent, ha assegurat que el Govern “treballarà incansablement” perquè el procés culmini amb èxit. 

“No només l’administració, la Zona Franca o els sindicats, sinó també i especialment l’empresa Nissan, que ha d’entendre que estem en un procés de reindustrialització i transició d’un sector clau pel país”, ha assegurat en el ple del Parlament, en resposta a una interpel·lació al Govern sobre els reptes per a la modernització i la transformació de la indústria.

Pacte Nacional per la Indústria

El conseller també s’ha referit al Pacte Nacional per la Indústria com un acord “estructural de país”. Torrent ha repassat els principals eixos de l’acord i ha reconegut les mancances “evidents” en infraestructures i sòl industrial. “Hi ha un procés de relocalització de la producció a Europa que ens fa atractius i ens demana sòl per fer inversions, i tenim una mancança evident”, ha lamentat. El conseller ha demanat “remar” contra la falta de sòl industrial i ha assegurat que aquest element serà “fonamental” en el Pacte Nacional per la Indústria.

D’aquesta manera, el conseller ha contestat a l’encarregat de presentar la interpel·lació, el diputat d’En Comú Podem Joan Carles Gallego, que ha assegurat que cal decidir si el PNI ha de ser un “reguitzell de mesures” a implementar fins al 2025 o una “planificació estratègica” per transformar el model industrial. En aquest sentit, el diputat ha reclamat estendre aquest pacte fins al 2030 i impulsar el sector per no perdre competitivitat a escala global.

Els dubtes de GWM

Pel que fa a la reindustrialització de Nissan, tot semblava anar bé, però la setmana passada, inesperadament, la xinesa GWM va reclamar a les administracions públiques un augment de les ajudes per a dur a terme el projecte de reindustrialització de les plantes de Nissan a Barcelona després de realitzar una auditoria que qüestiona la viabilitat del projecte. La petició del fabricador asiàtic de cotxes elèctrics es va comunicar ahir a la tarda als sindicats de Nissan durant una reunió extraordinària de la taula de reindustrialització, de la qual formen part també el Govern, el govern espanyol i la companyia japonesa, segons ha informat el comitè d'empresa.

Després d'això, el mateix conseller Torrent va sortir al pas per assegurar que el Govern treballa per trobar "solucions" que permetin la reindustrialització de Nissan i garantir els llocs de treball, i es va mostrar confiat que es podrà convèncer a la multinacional xinesa perquè mantingui el seu projecte a Barcelona.