El comerç electrònic a Europa prossegueix en ascens i es consolida com un pilar fonamental de l'economia digital mundial. Encara que països com Noruega, el Regne Unit, Alemanya i els Països Baixos lideren en aquest àmbit, economies més petites del sud i l'est del continent mostren un potencial prometedor.
Un recent estudi de la consultora alemanya ECDB ha revelat que el mercat europeu del comerç electrònic està en constant creixement. S'espera que per a 2027 assoleixi la impressionant xifra de 756.000 milions de dòlars. Aquest creixement es veu recolzat per l'augment del nombre d'usuaris de comerç electrònic a B2C, que s'espera que superi els 550 milions el 2024 i els 580 milions el 2027.

Quant a la distribució d'ingressos, Irlanda, la República Txeca i Bèlgica lideren el panorama europeu, seguides de prop per Luxemburg, Suècia i Dinamarca. Espanya, encara que no és entre els principals líders, mostra un mercat en creixement que representa al voltant del 5,7% del seu PIB total. Aquesta dada reflecteix el sòlid avenç del comerç electrònic al mercat espanyol i la seva contribució al panorama econòmic europeu en constant evolució.

En relació amb la moda online, el gegant del comerç electrònic Shein es manté com a líder indiscutible amb una destacada quota de mercat de l'11%, com destaca el mateix estudi. L'estratègia centrada en el client de la companyia ha estat fonamental per oferir preus més accessibles i terminis de lliurament reduïts, factors clau per al seu èxit a l'exigent mercat espanyol.

Zara es posiciona al segon lloc amb un 6% de participació, descendint des del 8% de l'any anterior. Per la seva part, H&M baixa el 3% des del 4%, ocupant així la tercera posició al mercat espanyol de moda online. Mentrestant, la resta de les empreses han aconseguit augmentar la seva quota de mercat del 76% al 80%.

L'informe d'ECDB destaca que Shein va liderar el mercat de moda online a Espanya durant l'any 2023, amb vendes netes de 660 milions d'euros, seguit per Zara amb 335 milions d'euros. A més, aquest domini s'estén més enllà de les fronteres espanyoles, ja que la Shein també encapçala els mercats d'Itàlia, Portugal i Grècia.

A nivell europeu, Shein també domina amb vendes netes online de 8.200 milions d'euros el 2023, seguit per H&M amb 3.850 milions d'euros. Les marques d'Inditex, Zara, Bershka i Pull Bear, van sumar 4.000 milions d'euros, consolidant així la presència espanyola al mercat europeu de moda online.

L'èxit de Shein a Espanya se sustenta en l'eficiència del seu model de negocis on-demand i una estratègia de localització als principals mercats europeus per millorar l'experiència del client. Recentment, l'empresa va inaugurar una oficina a Madrid i va dur a terme iniciatives locals com l'obertura del seu pop-up més gran a Espanya, ubicat a Madrid des del passat 27 d'abril, amb l'objectiu d'apropar-se encara més al públic espanyol.