El sector aeri és un dels principals afectats pel coronavirus. Vols amb 1 de cada 5 passatgers respecte a l'any passat, companyies aèries que ofereixen el 36% dels seus vols habituals o més del 80% dels treballadors en Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) són algunes de les dades que engloben la situació actual. "La majoria de les aerolínies han pogut sobreviure a l'estiu però per a l'hivern les perspectives són pitjors i serà necessari que el govern espanyol inverteixi més al sector aeri", ha indicat Javier Gándara, president de l'Associació de Línies Aèries (ALA) aquest dimarts en roda de premsa.

A més, les pèrdues del sector que s'esperen per a aquest any ascendeixen fins als 15.105 milions d'euros, segons les últimes de l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA). Aquesta dada es deriva de la pèrdua de 113 milions de passatgers durant l'any (el 55% del total). A més, això tindria un impacte en el PIB nacional de 58.303 milions d'euros, la qual cosa equivaldria a un descens directe del 4,68% del PIB.

8 de cada 10 viatgers va decidir no volar aquest estiu

Sobre com ha anat la temporada de 2020, el directiu recorda només un 20% dels passatgers que van viatjar a la campanya estival de 2019 ho van fer aquest any, és a dir, una cinquena part —17 milions—. "El que prevèiem fa un any per a aquests temps era que es moderés un 2% o un 3% la demanda, però després ens hem trobat amb unes restriccions que s'han emportat gran part el trànsit dels passatgers", indica Gándara.

Cal tenir en compte que en aquestes dades s'amaga un comportament diferent dels passatgers. Mentre que els passatgers domèstics s'han recuperat bastant, els vols de llarga distància són pràcticament inexistents. "La immensa majoria de fluxos aeris provinents d'altres països continua estant restringida i no sembla que vagi a anar a millor a futur", afegeix.

I això es reflecteix també en la quantitat de treballadors en ERTO: "8 de cada 10 treballadors del sector es troba en un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació. A més, mentre que en abril havien 17.500 de treballadors en aquesta situació excepcional, en el dia d'avui segueixen allà 14.300", assenyala.

Les companyies aèries urgeixen un nou pla d'ajuts del govern espanyol

L'associació, amb més de 80 companyies membres, estima que per al que queda d'any els nivells de la demanda al sector es mantindran sobre el 30% o el 35% en comparació amb l'any passat. "La visibilitat més enllà d'octubre és molt limitada perquè les companyies aèries mirem mes a mes en un entorn canviant i pendent de noves restriccions. En qualsevol dels casos serà un hivern molt dur seguint un estiu nefast", conclou el president d'ALA.

Per poder combatre els efectes negatius de la pandèmia, des de l'associació recorden la importància que el govern espanyol ofereixi un altre pla d'ajuts com han fet altres països d'Europa, com França que ha garantit fins al 70% dels crèdits. "Encara que ens hagués agradat un pla global europeu, la majoria de les companyies han pogut sobreviure gràcies als ajuts. Però, a partir d'ara, moltes tornen a necessitar liquiditat i s'hauran de començar a tornar els crèdits oferts anteriorment. És necessari revisar les mesures", incideix.

La recuperació deuria —segons ALA— basar-se en quatre suports: facilitar la liquiditat necessària per a la supervivència del sector; estendre els ERTO de força major fins a setmana santa; implementar un pla més ambiciós d'incentius en les tarifes dels aeroports; i legislar perquè els trànsits del Regne Unit no experimentin un increment de les tarifes aeroportuàries a partir del proper gener a causa del Brexit.

Finalment, l'associació indica que la recuperació encara queda lluny per a l'aviació i que no s'espera abans de 2024.

 

Imatge principal: Diverses persones passegen per la terminal de sortida de l'aeroport de Menorca. Foto: Efe / David Arquimbau / Arxiu