El president de Seat, Wayne Griffiths, ha assegurat aquest dilluns que mantenen "discussions força avançades amb el govern espanyol" perquè la planta de Martorell pugui fabricar un cotxe elèctric el 2025, però ha reclamat al govern una aposta decidida per l'electrificació i poder comptar amb una planta de bateries "a prop".

En una trobada virtual amb periodistes amb motiu del tercer aniversari de la marca Cupra, Griffiths ha demanat al govern espanyol que "no perdi el tren de l'electrificació".

"Continuem parlant amb el govern d'aquest projecte (sobre la fabricació d'un cotxe elèctric a Martorell) i anunciarem en les properes setmanes notícies d'això", ha comentat, sense oferir més detalls.

Pla d'inversió fins a 2025

El juliol de l'any passat, Seat va presentar un pla d'inversió fins a 2025 de 5.000 milions per a nous projectes i vehicles, i va assegurar que pretenia que la planta de Martorell fabriqués automòbils elèctrics a partir de l'esmentat any.

Ja llavors, Seat va puntualitzar que no podia fer sola aquesta aposta, sinó que requeria l'ajuda del govern espanyol, i avui Griffiths ha insistit en aquest missatge que ja va llançar llavors un altre directiu de la companyia, Carsten Isensee.

"Espanya, com a segon país més gran d'Europa en fabricació de vehicles, ha de jugar un paper important en l'electrificació", ha dit Griffiths, que ha afegit que estan en converses "amb el Govern i també amb la UE per accelerar la transició al vehicle elèctric", tot amb l'objectiu de "confirmar" les inversions en Espanya, ha afegit.

Planta de bateries

I és que el president de Seat veu "imprescindible", per exemple, que Espanya compti amb una planta de bateries, de manera que el muntatge de les mateixes se situï "a prop" de la planta de Martorell.

Ha dit que tant Seat com Volkswagen estan "interessats a invertir en això juntament amb proveïdors i el govern espanyol", però ha comentat que aquesta fàbrica "no seria exclusiva per a una marca o un consorci (automobilístic).

A més d'una fàbrica de bateries, Seat reclama al govern espanyol que "empenyi" la venda de vehicles elèctrics i híbrids a Espanya, amb ajuts per a la compra dels mateixos i també habilitant la necessària infraestructura de recàrrega.

"El govern no pot perdre el tren de l'electrificació", ha assegurat Griffiths, que compta també amb poder disposar de fons europeus per recolzar aquesta aposta.

Marxa de Nissan

La petició de Seat arriba en un moment en què les administracions s'escarrassen en buscar un relleu per a la marxa, a finals de 2021, de Nissan de les instal·lacions de la Zona Franca a Barcelona, per al que estudien projectes de bateries elèctriques, entre d'altres.

Griffiths ha assegurat que hi ha diverses comunitats espanyoles que volen captar una fàbrica de bateries, i ha subratllat la importància que aquesta instal·lació sigui "a prop" de la planta de Martorell, la qual cosa facilitaria la producció d'un petit elèctric en la planta catalana.

"Es tracta d'un projecte molt gran, multisectorial, que necessita no només inversors com nosaltres, sinó també ajuda del Govern i de la UE", ha dit el directiu de Seat, que ha demanat també que Espanya sigui "competitiva" en aquest camp i compti amb una cadena de valor per a tot el relacionat amb el vehicle elèctric.

D'altra banda, preguntat per les previsions de vendes de Seat el 2021, ha dit que la campanya de vacunació s'està accelerant i això hauria de permetre una gradual dinamització del mercat, especialment a partir del segon semestre de l'any.