La planta de Seat a Martorell deixarà de produir fins a 10.000 vehicles de setembre a desembre d'aquest any com a conseqüència dels ajustos que es realitzaran per adaptar la fabricació al ritme més lent d'arribada dels nous motors homologats.

El president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero (UGT), ha explicat a Efe que els problemes de proveïment d'aquests motors han portat a la companyia a acordar el tancament al setembre de la línia 1 durant quatre dissabtes i de la 2 durant dos dissabtes. A més, la línia 1 deixarà de funcionar aquell mes durant dos diumenges en el torn de nit, mentre que està previst que es deixi de produir altres tres dies entre setmana en la mateixa línia.

La revisió a la baixa dels plans de producció suposarà que la planta de Martorell deixarà d'acoblar al setembre uns 7.000 cotxes, xifra que podria ascendir fins a uns 10.000 amb les mesures d'ajust que s'hauran de prendre entre octubre i desembre. "La flexibilitat laboral que dóna el Conveni Col·lectiu de Seat i el bon treball de pressió que ha dut a terme la direcció de la marca en el Grup Volkswagen va a fer possible portar a terme aquest reajustament sense haver de prendre mesures més dures com les de la planta del consorci alemany a Pamplona", ha destacat Carnero.

La nova normativa

La falta de motors i el declivi del dièsel ha portat als sindicats i a la direcció de Volkswagen (VW) Navarra a assolir un acord per tancar la planta de Pamplona vuit dies, entre el 3 i el 12 de setembre, amb l'aprovació d'un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO). El president del comitè de Seat i secretari general adjunt d'UGT de Catalunya ha assenyalat que la solució que s'ha acordat per a Martorell aporta tranquil·litat a la plantilla, que, ha assegurat, "no té res a témer".

Amb vista a 2019, Carnero creu possible que l'escassetat de motors pugui continuar plantejant afectacions en la producció de Martorell. De moment, la reducció en uns 10.000 cotxes de la producció prevista per a 2018 deixaria en unes 491.000 les unitats acoblades a Martorell fins a final d'any, davant les 501.000 que es calculaven inicialment.

La falta de motors és conseqüència de les dificultats que tenen els fabricants per adaptar-se a la nova normativa europea d'homologació del consum i les emissions de tots els vehicles, sorgida arran de l'escàndol de les emissions.

Aquesta normativa, que ha entrat en vigor aquest 1 de setembre, ha endurit tots els processos i el mercat està patint un desproveïment parcial. A l'hora de decidir el ritme d'arribada dels nous motors a les diferents marques del consorci automobilístic alemany s'ha tingut en compte els models més rendibles, que estan tenint prioritat, el que beneficia a Seat, segons les mateixes fonts.

Un gran any per a Seat

Seat va batre en el primer semestre d'aquest any el seu rècord de vendes amb un total de 289.900 vehicles venuts a tot el món entre gener i juny del 2018, un 17,6 % més respecte al mateix període de l'any anterior. Es tracta de la més gran xifra de vendes de l'empresa en la seva història, després de superar les 278.500 aconseguides durant el primer semestre de l'any 2000.