La direcció i els sindicats de Seat han tancat aquest dimecres l'acord per al nou expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) que es començarà a aplicar el proper 16 de setembre fins al 23 de desembre i que afectarà un màxim de 10.310 treballadors. L'ERTO és la principal mesura amb què la companyia automobilística pretén fer davant la falta de semiconductors, un problema de proveïment que pateix tota la indústria automobilística mundial, i també duran a terme mesures organitzatives per flexibilitzar la producció. Segons ha informat Seat, la reducció temporal d'ocupació es cobrirà, en primer lloc, amb voluntaris, i el nombre de places que quedin sense cobrir es complementarà de forma rotatòria entre la plantilla.

Nou ERTO a Seat

L'afectació diària de l'ERTO serà d'unes 850 persones, a conseqüència de la cancel·lació del torn de nit de la línia 2, la que fabrica el Seat/Cupra Lleó i el Cupra Formentor, i s'aplicarà tant als treballadors de la fàbrica de Martorell com als de les instal·lacions de Barcelona. El pla social que acompanya a l'expedient preveu que la firma millori la prestació d'atur dels afectats i ofereixi la possibilitat de fer formació mantenint el 100 % de la remuneració. Les persones que compleixin 55 anys o més durant la vigència de l'acord seran excloses de l'ERTO, així com els treballadors amb menys d'un any d'antiguitat i que no hagin generat l'atur. L'ERTO no afectarà les vacances d'estiu ni de Nadal i les aportacions als plans de pensions es realitzaran de manera íntegra.

Desproveïment de semiconductors

La direcció i els sindicats han firmat l'acord en la tercera reunió del període de consultes de l'ERTO, que té causes organitzatives i productives a causa de la falta de subministrament de semiconductors. Fonts sindicals han assenyalat que l'expedient preveu fins a 67 dies de tancament total o parcial de línies o torns a Martorell i Barcelona per causes productives, amb afectació a 10.310 persones. Per causes organitzatives, s'estableix un màxim de 3.089 al dia i a Martorell i de 479 al dia a Barcelona. La companyia ha assegurat que "continuarà fent tot el possible" per lliurar vehicles als clients i els concessionaris, donada que la demanda dels models "es troba en nivells molt alts". La fàbrica d'automòbils de Martorell, la de més dimensions de l'Estat espanyol, ja ha encadenat diversos ERTO des de la irrupció de la covid, primer, i degut també al desproveïment mundial de microxips, més endavant.