Ryanair ha pres una decisió en ferm més enllà del seu veïnat. Després de la victòria del Brèxit del passat 23J, els nous avions de la low cost irlandesa tindran la seva base operativa fora del Regne Unit. I és que segons ha comunicat el conseller delegat, Michael O'Leary, hi ha "molta més certesa política a l'Europa continental". El Brèxit no compta ni de bon tros amb el suport del directiu que s'ha atrevit a titllar els polítics partidaris del divorci britànic amb la Unió Europea (UE) com a "pollastres sense cap que no saben pel què han votat i no tenen ni idea d'on acabaran".

"Estem sent molt cauts sobre la capacitat que assignarem al Regne Unit en els pròxims dos o tres anys fins que tinguem alguna indicació de com quedarà el Brèxit." En aquest sentit, l'aerolínia irlandesa que compta amb una quota de mercat del 18% al Regne Unit té previst baixar el ritme de creixement del 15% actual fins al 6% a l'exercici 2017-2018.

Certesa sense enuig

O'Leary prefereix ser prudent, no per un "enuig" sinó per "certesa" ja que considera que "la decisió del Brèxit està costant llocs de treball reals, s'estan perdent visitants reals i s'estan posposant inversions reals." Tot això, acompanyat per una lliura més feble i una forta pressió a la baixa sobre les tarifes que han caigut entre un 10% i un 12%, afegeix O'Leary. Almenys, fins al 2017 ja que encara és aviat per preveure les repercussions en el negoci de les aerolínies a llarg termini.

En qualsevol cas, l'estratègia de Ryanair ja està sent redirigida. D'una banda, el directiu irlandès ha precisat que al llarg d'aquest mateix hivern "es retallarà capacitat i freqüència en les rutes de Londres-Stanstead, on ja estem molt per davant dels nostres objectius de creixement del tràfic en diversos anys." Una estació a partir de la qual es comptarà amb quatre noves rutes des de Glasgow a Barcelona, València, Lisboa, Palanga i Zadar. A més d'unes altres cinc noves rutes des d'Edimburg a Barcelona, Eivissa, Milà, Porto i Vigo.

I pel que fa a l'expansió del proper any, cautela i més cautela. Convé recordar que l'aerolínia que va aconseguir un benefici de 256 milions d'euros en el seu primer trimestre fiscal, la qual cosa suposa un 4% més, preveu superar els 180 milions de passatgers anuals durant el 2024.