El sector de la restauració, juntament amb el de l'estètica, es troba a la corda fluixa a causa del tancament decretat per la Generalitat durant la segona onada del coronavirus a Catalunya. Des de les 9 del matí d'aquest dimecres, els locals afectats estava previst que poguessin demanar una ajuda de 1.500 euros cadascun. Tanmateix, aquests han vist frustrat el seu intent, ja que la pàgina web corresponent s'ha trobat inactiva "per una incidència tècnica" des de primera hora.

Des del canal d'Empresa del Govern s'assegura que el motiu és una "incidència tècnica" i s'afegeix que s'està treballant per resoldre-la. Encara no es coneix quan quedarà activa per recollir les peticions dels ajuts. Des d'aquest mateix canal, es recomana als demandants que consultin el seu perfil de Twitter per seguir les novetats respecte a aquesta incidència.

Els ajuts es distribueixen per ordre cronològic de petició en un termini de 15 dies o fins a esgotar els 40 milions previstos pel Govern, una quantitat que el sector ha titllat en nombroses ocasions d'insuficient. El cobrament es produirà el primer trimestre de 2021, sempre que el sol·licitant estigui al dia de les seves obligacions amb Hisenda i la Seguretat Social.

Aquest suposa un cop més per a un sector fortament indignat per totes les mesures que l'han afectat directament per pal·liar els efectes del coronavirus. Des del 15 d'octubre i durant mig mes, els seus locals s'han vist tancats, així com amenaçats els treballs de 200.000 persones a Catalunya que es dediquen a aquestes activitats. Segons les últimes dades del Govern català, ja s'han afegit a causa del tancament més de 57.000 persones als Expedients de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO).

Els ajuts, que haurien d'haver començat avui a demandar-se, estan pensats per cobrir les despeses de lloguer, subministraments, compra de productes i mercaderies i despeses de gestoria, entre altres aspectes. Tanmateix, els sectors afectats es troben escèptics sobre les esmentades mesures de protecció. Per accedir a elles, s'haurà de realitzar un tràmit exclusivament telemàtic, adjuntant una sèrie de documents —com una factura del lloguer, de subministraments o compres de productes—.

 

Imatge principal: Un bar tancat per la crisi amb gel hidroalcohòlic a la porta. Foto: Sergi Alcazar