Renfe ha posat a la venda els bitllets de més de 60 serveis d'AVE per viatjar al llarg del 2023, concretament els de les línies que uneixen Madrid amb Barcelona, Alacant, Màlaga i Sevilla, amb l'objectiu de facilitar la planificació als viatgers a preus més econòmics per comprar amb antelació. La nova estructura inclou el complement "Pont AVE", inclòs en la tarifa Prèmium i opcionalment a l'opció Escull, que permet al viatger avançar o endarrerir l'hora del viatge el mateix dia de manera gratuïta. Aquesta nova oferta comercial té el propòsit de millorar tots els bitllets de l'opció Escull, tant estàndard com confort, que permeten un canvi gratuït, eliminant la despesa de canvi del 20% que s'aplicava fins ara, i que es pot estendre a canvis il·limitats --pagant la diferència de preu-- afegint un complement de cinc euros. A més, els bitllets Escull són parcialment reemborsables, amb devolucions del 70% de l'import en cas de cancel·lació.

Per altra banda, Renfe manté i ofereix els bitllets bàsics com a alternativa més senzilla de viatge, amb preus més econòmics, però que no admeten canvis ni són reemborsables. Amb la nova estructura comercial, els clients amb bitllets Prèmium en trens AVE i Euromed poden obtenir fins al 100% del reemborsament i canvis gratuïts il·limitats --només s'haurà d'abonar la diferència de preus respecte al nou bitllet, si fos necessari--. Aquestes opcions venen incloses en els bitllets Prèmium i estan disponibles pels bitllets Escull per cinc euros cada una, o per 10 euros les tres opcions: Pont AVE, canvis gratuïts il·limitats i el 100% del reemborsament per cancel·lació. Els bitllets Prèmium, que són un "tot inclòs", mantenen els seus atribuïts tradicionals de màxim confort, tals com accés a les sales club, seients extragrans als cotxes amb fins a un 60% menys de passatgers i restauració gratuïta a bord.

Bitllets a nou euros

Un dels nous competidors de l'empresa, Ouigo, també ha informat aquest dilluns de l'obertura de la venda de 2,4 milions de bitllets per viatjar en alta velocitat. En aquest cas els bitllets tindran un cost mínim de 9 euros des de l'11 de desembre fins a l'11 de juny de 2023. Des que va aterrar a Espanya el 10 de maig de l'any passat, l'empresa ja ha transportat a més de 2,9 milions de viatgers entre Madrid i Barcelona. En aquest trajecte més de 567.000 persones han viatjat des de o fins a Saragossa i més de 92.000 viatgers han pujat o baixat a Tarragona. En el marc de l'estratègia d'Ouigo d'estendre l'ús de l'alta velocitat a Espanya, per l'any vinent l'empresa té previst connectar Madrid i Alacant, amb parada a Albacete. La ruta comptarà amb dues freqüències diàries. Posteriorment, Ouigo té previst arribar a Andalusia amb 10 trajectes --5 d'anada i cinc més de tornada-- a Sevilla, Màlaga i Córdoba.

Viatges gratuïts de Renfe

Paral·lelament, els viatges en tren de mitja distància han crescut un 40% des del passat mes de setembre i els trens de Rodalies de Madrid un 24% en comparació al mateix més de l'any anterior. ¿El secret? La gratuïtat dels viatges; una de les mesures aprovades pel govern espanyol per combatre la crisi provocada per la Guerra a Ucraïna. La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sànchez, ha detallat que ja s'han demanat 1,5 milions de bons gratuïts i que l'objectiu és arribar als 2 milions a finals d'any. "Aquesta mesura està funcionant. Durant el mes de setembre van incrementar més d'un 24% els viatges en Rodalies de Madrid respecte de l'any passat i un 40% en mitja distància, al mateix temps que contribueix a disminuir el tràfic d'accés a les ciutats", ha assenyalat la ministra.