Renault va presentar aquest divendres un pla d'ajustament amb què pretén reduir en uns 2.150 milions d'euros la seva estructura anual de costos i que suposarà la supressió d'uns 15.000 llocs de treball al món, sense acomiadaments, dels quals 4.600 a França.

El grup automobilístic francès va insistir en un comunicat en què aquesta reducció d'efectius, que afectarà al 8% de la seva plantilla global i s'escalonarà en els tres anys de posada en marxa completa del pla, la farà amb "un diàleg exemplar" amb els representants dels treballadors i amb les autoritats locals a cada país.

En concret, aplicarà "mesures de reconversió, de mobilitat interna i de sortides voluntàries". La retallada anunciada deixa de banda la qüestió d'en quina mesura continuarà recorrent o no a interins i treballadors amb contractes temporals.

Renault reduirà les seves capacitats de producció de quatre milions de vehicles el 2019 a 3,3 milions en l'horitzó de 2024.

D'entrada, suspèn els projectes que tenia per incrementar les seves capacitats de fabricació al Marroc i Romania, ajustarà les de Rússia i procedirà a una "racionalització" de les seves plantes de canvis de velocitats al món, encara que no tancarà cap d'elles.

Quatre hipòtesis de treball

A França, encara que tampoc no hi haurà tancament de factories de forma immediata, la companyia estudia el futur d'algunes d'elles, per a la qual cosa planteja quatre hipòtesis de treball que seran sotmeses a un procés de concertació amb la representació sindical i amb les autoritats.

Les fàbriques de Douai i de Maubeuge, al nord del país a prop de la frontera belga, conformaran un "centre d'excel·lència", i mentre la primera a partir de 2021 acoblarà vehicles elèctrics, la segona continuarà dedicada a les furgonetes.

La de Dieppe (nord-oest), on ara únicament s'acobla el model Alpine (amb una cadència mínima de 7 unitats al dia), serà objecte de "reflexió" quan aquest cotxe esportiu arribi al final del seu cicle.

Les activitats de Choisy le Roi, el futur del qual està en suspens, es traslladaran a la de Flins, que deixarà d'acoblar vehicles quan es posi fi a la producció de l'elèctric Zoe i es convertirà en "un ecosistema d'economia circular".

Finalment, hi haurà una "revisió estratègica" per definir el destí de les instal·lacions de la Fonderie de Bretagne.

Incògnita sobre com afectarà els altres països

Renault no va voler precisar en quina mesura afectarà els altres països on té activitat la retallada de plantilla de 10.000 empleats, que va vincular amb les tres línies d'acció del programa d'ajustament dels costos fixos.

La primera, amb un objectiu de 800 milions d'euros, és la millora de l'eficàcia en enginyeria, que passa per una racionalització en la concepció de vehicles (amb la reducció de components o una estandardització més important) i per localitzar les "tecnologies estratègiques amb gran valor afegit" en els seus centres de la regió de París.

La segona, amb 650 milions d'euros, és l'optimització del seu aparell industrial; i la tercera, amb 700 milions, afecta a les despeses generals i de mercadotècnia, que hauran de disminuir entre altres coses amb un recurs més gran a eines digitals.

Renault estima que aplicar el seu pla d'ajustament li costarà uns 1.200 milions d'euros.

Els 11.000 treballadors de Renault Espanya, a l'espera pels ajustaments

La filial de Renault a Espanya, que compta amb una plantilla de més d'11.000 treballadors, està a l'espera de saber quin serà el seu futur després de conèixer-se la supressió d'uns 15.000 llocs de treball a tot el món.

El 16 de març, dos dies després d'aprovar-se a Espanya l'estat alarma, l'empresa va decidir parar tota la seva activitat industrial a Espanya i va anunciar l'aplicació d'un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació|Ús (ERTO) per als seus més d'11.000 empleats.

El grup manté obertes a Espanya quatre fàbriques, a Palència, Sevilla i Valladolid (on compta amb dos, una de carrosseria-muntatge i una altra de motors).

En la planta de Valladolid, la companyia tenia previst produir el seu primer cotxe híbrid endollable, en una versió del model Captur.

Origen: els mals resultats de 2019

El president del consell de Renault, Jean-Dominique Senard, va afirmar que totes aquestes evolucions "són fonamentals" per garantir el futur de l'empresa i "el seu desenvolupament a llarg termini".

En una línia paral·lela, la directora general interina, Clotilde Delbos, va explicar que amb els estalvis esperats es pretén "restablir la nostra rendibilitat global i assegurar el nostre desenvolupament a França i internacional".

Aquest pla, que en part respon a l'enfonsament del mercat automobilístic per la crisi del coronavirus, té el seu origen en els mals resultats del grup del rombe el 2019, quan per primera vegada en deu anys va haver d'encaixar pèrdues, en concret 141 milions d'euros.