La Comissió Europea ha donat el seu vistiplau al projecte presentat pel Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) de suport a l’automoció de Catalunya en el marc del Fons Europeu d’Adaptació a la Globalització (FEAG). Es tracta d’un projecte d’acompanyament a 450 treballadors i treballadores d’empreses proveïdores de Nissan que van ser acomiadats entre juliol de 2020 i gener de 2022 a conseqüència del tancament de la planta a Barcelona del fabricant de vehicles japonès. L’aportació del FEAG servirà per ajudar els treballadors i les treballadores acomiadats a trobar una nova ocupació a través d’assessorament i orientació personalitzats, formació per desenvolupar noves capacitats i ajuts per a posar en marxa projectes d’autoocupació.

El cost total del paquet de mesures és de 3,3 milions d’euros, dels quals el FEAG aportarà 2,8 milions (el 85%) i la resta, 500.000 euros, els aportarà el SOC amb recursos propis. El projecte s’iniciarà progressivament a partir d'aquest mateix any i tindrà una durada de dos anys. Els treballadors es podran beneficiar d'assessorament professional, intermediació laboral i recerca d’ocupació, formació en el sector de l’automòbil, formació per a la recol·locació en altres sectors, formació transversal per a la capacitació, pràctiques en empreses i emprenedoria.

La proposta també inclou incentius per a les persones participants, com beques de desplaçament de fins a 650 euros, incentius a la constitució de negoci de fins a 5.000 euros, incentius per a la inserció laboral per compte d’altri de fins a 2.100 euros, beques per a períodes de pràctiques en empreses de fins a 600 euros i incentius per a la conciliació de fins a 800 euros. Els treballadors que es podran beneficiar de totes aquestes ajudes són el d'Aludyne Automotive Spain, Bosch Sistemas de Frenado, Continental Automotive Spain, Faurecia Interior Systems España, Fico Transpar, Gruau Iberica, Nobel Plastiques Iberica, Robert Bosch España, U-Shin Spain, Alfisa Technologies, Dayco Automotive, Magna Seating Spain, Marelli Barcelona España i Tachi-S Engineering Europe.

L’entitat sol·licitant d’aquests fons és el SOC, que ha elaborat i treballat el projecte de manera concertada amb els representants del sector (Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya - CIAC) i dels agents socials (CCOO i UGT). Tot i així, s’ha hagut de fer a través del Ministeri de Treball, ja que només els governs estatals poden sol·licitar els fons FEAG. El vistiplau de la Comissió Europea encara requereix l'aprovació del Parlament Europeu i del Consell.

Des de Brussel·les, apunten que el suport del FEAG "ajudarà aquestes persones a trobar una nova feina, a través d'unes directrius i un assessorament personalitzats", ha indicat la CE en un comunicat. També pretén servir de suport als afectats per desenvolupar noves competències i ajudar a començar un negoci propi. "La UE està mostrant la seva solidaritat amb els treballadors que s'han vist afectats per esdeveniments de reestructuració imprevists. Amb finançament del Fons Europeu d'Adaptació a la Globalització, ajudarem a tornar a la feina 450 extreballadors de la indústria de l'automòbil a Catalunya, que van perdre el seu treball perquè els fabricants d'automòbils van reduir la seva producció a Europa", ha dit el comissari d'Ocupació, Nicolas Schmit. "Aquest suport de la UE els ajudarà a aprendre noves habilitats, sol·licitar nous llocs de treball o iniciar el seu propi negoci", ha afegit.