Des de fa tot just una setmana que és temps de rebaixes en el sentit estricte de la paraula. Un fenomen de consum que fins fa relativament poc succeïa dues vegades cada any: del 7 de gener al 6 de març i de l'1 de juliol al 31 d'agost. Hivern i estiu amb els quatre dies inclosos. Però aquest any, molts aparadors han lluït en gran un cartell de rebaixes des d'abans de Nadal. O fins i tot, en alguns casos extrems des del Black Friday i del CyberMonday que van tenir lloc l'última setmana de novembre. La presència dels Estats Units no arriba només com a concepte sinó també, com a liberalització de l'oferta de rebaixes. 

Convé remuntar-nos al mes de juliol de 2012 quan el Govern espanyol encapçalat per Mariano Rajoy va aprovar un real decret llei per impulsar la liberalització del període de rebaixes sota l'objectiu d'estabilitat pressupostària i més competitivitat. Quatre anys i mig després, es fa més visible que mai que ja no cal esperar al dia després de la cavalcada per donar el tret de sortida a la campanya de rebaixes d'hivern. Sense anar més lluny, el passat 3 de gener quedava aprovat el Projecte de Llei de Comerç, Serveis i Fires del Govern català que deixa en mans del comerciant el moment de fer rebaixes si és que vol fer rebaixes. 

Guanyadors i perdedors

Malgrat aquest pretext de llibertat, el cert és que qui no fa rebaixes es queda fora de mercat. "Les grans superfícies pressionen als petits comerços perquè difícilment poden competir amb els seus marges", ha assegurat una assessora comercial a El Nacional. Precisament, garantir la competitivitat del petit comerç és un dels motius pels quals la Fundació Barcelona Comerç demana un dia "oficial" d'inici, evitant així que els petits quedin sotmesos "a la voluntat dels grans". Sembla qüestió de temps que les grans superfícies acabin marcant les pautes i els períodes.  

Convé afegir també que a força d'allargar, entre uns i altres, el Black Friday amb la campanya de Nadal i de rebaixes impulsada per més ofertes i promocions, es corre el risc de distorsionar el preu. La ganga deixa de ser ganga quan es converteix en costum i el consumidor passa a considerar el preu de rebaixa com a preu de referència.  Rebaixes "agressives" amb descomptes previs "atractius". Es tracta, en definitiva d'acabar amb la "confusió" d'aquells compradors que ja no saben de què s'estan beneficiant: promoció, preu especial o rebaixa? Quina és la diferència? Però, potser al consumidor no li importa aquesta confusió. "Compro per rebaixes perquè és una tradició i sempre hi ha oportunitats", explica una clienta a Portal de l'Àngel.  

Per rebaixes, qui sovint hi surt guanyant és el mercat laboral. Més concretament, les rebaixes crearan 17.500 nous llocs de treball a Catalunya, el que suposa un 8% més respecte el 2016. Així ho constata la consultora de recursos humans Adecco que alhora situa a Catalunya com la que més contractes fa de tota Espanya. Força lluny queden el País Valencià i la Comunitat de Madrid que creen 13.800 i 13.000 contractes, respectivament. 

Pactar o no pactar un dia?

Segons la Fundació Barcelona Comerç que aglutina 16 eixos comercials repartits arreu de la capital catalana, el balanç en el tret de sortida de les rebaixes d'hivern de 2017 és positiu en expectatives de vendes. Però alhora, també incentiva una campanya més "agressiva" entre els venedors. Per això no és d'estranyar que tant la pròpia Fundació com la unió comercial de Barcelona Oberta reiterin la necessitat de pactar un dia determinat perquè botigues de proximitats, grans superfícies i franquícies comencin simultàniament el període de rebaixes. Tot i que no és fàcil donada la singularitat de cada comerç o l'auge de les vendes per Internet, el secretari i tresorer de Barcelona Oberta, Joaquim de Toca Andreu, opta pel diàleg entre l'administració, el petit i mitjà comerç i les franquícies. Tots a una.  

Per la seva banda, la presidenta de la Comissió de Comerç de Cecot, Cristina Escudé, ha suggerit la següent proposta: "plantejar, amb imaginació, com incrementar les vendes, sense tenir en compte els efectes estacionals i de calendari" davant l'oferta reiterada de promocions durant pràcticament tota la temporada.  En aquest sentit, una dependenta de la Illa Diagonal matisa que "malgrat que aquesta és la segona setmana que fem de rebaixes, ens va comprar molta més gent per Nadal." I és que les rebaixes "agressives" i els descomptes "atractius" ja no tenen calendari.