LALIGA va fer públiques aquest divendres les dades oficials corresponents al repartiment dels ingressos audiovisuals de la Temporada 2022/2023 conforme als criteris establerts a l'article 5 del Reial Decret-llei 5/2015 i Reial Madrid, el FC Barcelona i Atlètic de Madrid tornen a situar-se al nivell dels clubs europeus.

Un dels aspectes més destacats és que tres clubs de LALIGA se situen entre els equips europeus amb més quantitat d'ingressos pel repartiment drets els audiovisuals.

En aquest cas, Reial Madrid i el FC Barcelona estan al nivell dels sis clubs de la Premier League que més ingressen. A més, si s'inclou a l'Atlètic de Madrid, aquests tres clubs superarien la xifra d'ingressos per repartiment de drets audiovisuals que qualsevol altre club en campionats com la Bundesliga alemanya, la Sèrie A italiana o la Ligue 1 de França.

En concret, d'un total de 1.525 milions, el Reial Madrid obté 161,24 milions d'euros, mentre que el FC Barcelona ingressa 160,53 milions d'euros. Per la seva part, l'Atlètic de Madrid s'emporta 119,03 milions d'euros.

Un altre paràmetre que s'extreu de les dades presentades és que els ingressos per la comercialització dels drets audiovisuals s'han incrementat un 19%, sense tenir en compte la Copa del Rei o els efectes del Pla Impuls, des de la temporada 2016/2017. Traduït a xifres, passen de 1.344 milions d'euros a 1.595 milions d'euros. Aquesta taxa de creixement també és superior a la de la Premier League en el mateix període de temps, ja que els ingressos de la lliga anglesa pels drets audiovisuals només han crescut en aquests últims anys un 5%.

Una dada especialment rellevant per als clubs espanyols, tenint en compte les diferències significatives entre el mercat espanyol i el britànic. Referent a això, el nombre d'abonats a televisió de pagament al Regne Unit és el doble que a Espanya, 14 milions d'abonats a Anglaterra davant els 6,4 milions d'Espanya, segons dades facilitades per LALIGA.

Igualment, la xifra d'abonats a plataformes OTT és també el doble al Regne Unit que a Espanya, 49 milions davant 21 milions. Uns números que estan proporcionalment relacionats amb una població més gran al Regne Unit, així com també per un nivell de renda per càpita més alt.

Per al repartiment dels ingressos per la comercialització dels drets audiovisuals entre els clubs, LALIGA se'n regeix per les regles que estableix l'article 5 del Real decret llei 5/2015, uns criteris que tenen en compte els resultats esportius obtinguts per cada club, respectant la progressivitat que s'indica per llei. Així mateix, aquests mateixos criteris també fixen la quota del repartiment en funció de la implantació social, és a dir, un terç es fixa per la recaptació en abonaments i taquilla mitjana de les últimes cinc temporades, i els altres dos terços per la seva participació en la generació de recursos per la comercialització de les retransmissions televisives, mitjançant la comparativa de les audiències mitjanes obtingudes per cada un d'ells en cada temporada.