El Instituto de Coordenadas ha elaborat un rànquing amb els vint-i-cinc directius més destacats d'empreses que estan liderant la transformació de les seves companyies i aconseguint notables èxits en la seva gestió.

El Grupo de Debate de Nuevas Perspectivas para un Mundo Diferente del Instituto Coordenadas assenyala que gràcies a la digitalització estan optimitzant l'eficiència operativa dels seus negocis; estan convertint les dades en matèria primera per a noves oportunitats de negoci; avancen en la generació d'avantatges competitius; estan visualitzant noves fonts d'ingressos i "tots avancen cap a una ràpida adaptació a nous escenaris de negoci segons es modifica el mercat", creant valor afegit als seus negocis i a la societat en general, dins de les seves àrees de treball. La gran majoria d'aquests líders digitals es mouen en l'entorn de les empreses emergents més innovadores.

Indiquen que la transformació cap a models digitals de gestió és una realitat que no admet discussió al món del 'management', de manera que o les empreses es mouen en entorns digitals en totes les seves fases operatives o estan condemnades a una pèrdua de competitivitat que condueix a la irrellevància o a la seva desaparició.

En aquest sentit, destaquen que la transformació digital no es refereix només al disseny d'estratègies de negoci basades en un ús òptim de les eines tecnològiques, sinó que es refereix, essencialment, a un canvi de cultura empresarial amb una transformació radical, a una reinvenció de les formes de gestió per part de les persones que lideren les corporacions.

"Es tracta d'assumir una mentalitat digital que sigui capaç d'unir tecnologia i optimització de processos de negoci. Han d'aconseguir talent digital per encapçalar projectes transformadors. Les empreses necessiten líders digitals, en definitiva," afegeixen els analistes.

En un recent debat al si del  Instituto Coordenadas de Gobernanza y Economía Aplicada es ve monitorant la transformació digital que s'està desenvolupant en aquests moments en les companyies espanyoles. Les dades revelades permeten "un notable optimisme" sobre la qüestió. Prop del 70% dels directius de les més avançades assumeixen plenament el concepte de digitalització corporativa i l'implementen en els seus models de negoci, detalla el l'estudi.

Els analistes de l'Institut van corroborar els resultats de recents enquestes que mostren que les empreses amb models digitals estan incrementant fins a un 40% els seus ingressos.

El Instituto Coordenadas diu que darrere d'aquests esforços hi ha persones que "implementen aquesta revolució" i ha elaborat un llistat els directius que "estan liderant la transformació digital de les empreses en Espanya", la qual cosa denomina el 'Top 25 de guru digitals 2021'.

TOP 25

En el número 1 situa Nathalie-Sophie Picquot. Fins fa molt poc dirigia les operacions de Twitter a Espanya i Portugal i "en el temps que ha assumit el seu lideratge ha aconseguit optimitzar totes les opcions de relació amb la pràctica totalitat del seu mercat potencial, de manera que no hi ha operador digital que no tingui al seu abast més de trenta eines d'anàlisi, programació o monitoratge amb el segell Twitter." Recentment ha anunciat la seva marxa de Twitter "per inconsistència en la política de bloquejos nacional i internacional de la companyia i això reafirma la seva trajectòria d'èxit i el valor de la seva independència", assenyala l'Institut.

El número 2 l'ocupa Juan de Antonio. Fundador i CEO de Cabify. "Talent digital en estat pur que ha sabut adaptar-se a les necessitats reals dels usuaris i fer propostes de negoci que no només cobreixen aquestes exigències, sinó que ho fan de manera que suposen un canvi radical en el mode de vida de les nostres societat", assenyala.

La número 3 és Lupina Iturriaga. CEO de Fintonic, la plataforma que ha canviat la forma de relació amb les entitats financeres, a les quals el client pot parlar. "Ha impulsat un model optimitzat de coneixement de l'operativa dels seus usuaris que li permet reaccionar en temps real als més mínims canvis de tendència", apunta el grup d'anàlisi.

El 4 és Carlos Aso. Ha posicionat Myinvestor, el neobanc participat per Andbank, El Corte Inglés i Axa, "al capdavant d'aquest nínxol de negoci de les fintech amb prop de 800 milions d'euros de negoci el 2020 i dins dels quinze majors de tot Europa. El seu èxit més gran ha estat llançar de forma eficient una oferta imbatible de productes d'inversió i llançar la primera hipoteca que no exigeix vinculació ni domiciliar la nomina".

Pep Gómez se situa en el número 5. Fundador de Reby, un dels principals operadors de mobilitat compartida urbana amb la seva flota de patinets. "Amb visió digital a llarg termini amb la perspectiva de convertir l'enorme cabal d'informació sobre mobilitat que acumula en eina de planificació i gestió urbana en un futur molt pròxim".

La 6 és Cristina Ruiz, consellera delegada general de TI de Indra. Sota la marca Minsait, dirigeix un equip de 27.000 professionals "que formen l'empresa espanyola líder de tecnologia i transformació digital, a l'avantguarda en solucions innovadores 'end to end' que generen impacte positiu en empreses i institucions i amb un fort compromís i sostenibilitat".

Oscar Pierre és el 7. Al capdavant de Glovo ha inclòs nous paradigmes en la gestió digital, més enllà del maneig de dades i la mobilitat, com són l'agilitat i la rapidesa sobre el terreny en el qual s'opera. Factors que li han permès assentar-se en mercats que semblaven tancats per al 'delivery'.

El 8 és Iñigo Juantegui. CEO de On Truck, la plataforma online que posa en contacte a empreses amb transportistes per carretera. La transformació digital l'enfoca des de la perspectiva de l'automatització, implantada ja en bona part dels processos logístics, però que faltava per introduir en l'última milla del sistema de transports.

La 9, Fuencisla Clemares. Dirigeix Google Espanya, una empresa complexa en un mercat volàtil. Afronta la transformació des del punt de vista de la gestió del coneixement d'equips pròxims i no tan pròxims per detectar i aprofitar qualsevol canvi que permeti fer un pas més.

El 10 trobem Irene Cano. CEO de Facebook Espanya i Portugal. Assumeix la transformació digital de forma directa i com a màxima responsabilitat del seu càrrec, amb la idea que l'essencial és organitzar els negocis entorn de les persones identificant les necessitats de cada una d'elles i obtenint el millor rendiment possible.

Les altres posicions del rànquing elaborat per el Instituto de Coordenadas els ocupen: 11, Meinrad Spenger, MasMovil; 12, Enrique Linares, Let Go; 13, Ana Villanueva, Tiko; 14, Javier Latassa, Vass; 15, Alberto Méndez, BQ; 16, Pepita Marín, We Are Knitters; 17, María Jesús Almanzor, Telefonica Tech; 18, Carmen Vidal, Paradigma Digital; 19, Carmen Artigas, Mineco; 20, Alejandro Artacho, Spotahome; 21, María Laura Mosqueda, TechHero; 22, Arancha Yáñez, Feltwood; 23, Andrea Barber, Rated Power; 24, Ignacio Bachiller, Fever, i 25, David Bernabéu, Citibox

Jesús Sánchez Lambas, vicepresident executiu del Instituto de Coordenadas, assegura que "impulsar el talent digital és el principal repte de les empreses que ja han comprès la imperiosa necessitat d'avançar per aquest nou espai de negoci. Els líders digitals són escassos i necessitem crear un ecosistema empresarial, des de la societat i els reguladors, on puguin créixer, desenvolupar-se i expandir el seu potencial".