La caiguda generalitzada de WhatsApp té efectes immediats en la nostra societat, però també hi ha una lectura econòmica. Quants diners perd Mark Zuckerberg per cada minut que no pot oferir aquest servei? El balanç d'aquesta eina acostuma a ser massa opac i no es detallen la majoria dels elements a tenir en compte. Ara bé, hi ha estudis que justifiquen quantitats impensables. Així doncs, tenint en compte que els ingressos publicitaris de l'any passat (per als llocs de Facebook) van ser de 84.200 milions de dòlars, per cada minut que baixa, Whatsapp perd uns 160.000 dòlars. O dit d'una altra manera, 2.670 dòlars per segon.

Xifres aproximades

La revista Fortune també ha estimat que, quan la companyia va anunciar que tornaria a estar en línia, Facebook, que també depèn de Zuckerberg, hauria perdut uns 99,75 milions de dòlars en ingressos. El lloc va basar la xifra en els guanys del segon trimestre de Facebook, que van registrar ingressos de 29.080 milions de dòlars durant un període de 91 dies. Això suposa una mitjana de 319,6 milions de dòlars per dia o 13,3 milions de dòlars per hora.

Són càlculs estimats, tot i que hi ha precedents encara més concrets. Facebook, és a dir WhatsApp, també va experimentar una interrupció important de 14 hores el 2019 que va costar aproximadament 90 milions de dòlars. Segons un estudi de la revista Gartner el 2014, pràcticament fa una dècada, el "cost mitjà del temps d'inactivitat és de 5.600 dòlars per minut".

Un mal de tots

El mal és generalitzat. El gegant xinès WeChat també ha patit els sotracs de les caigudes. I un altre que també coneixem, Twitter, si fa no fa el mateix. Si bé és pràcticament impossible saber exactament quants diners perden Twitter quan estan fora de combat, la mateixa regla de tres empleada fins ara ens permet fer un càlcul aproximat. Així doncs, ja el 2015, Twitter s'embutxacava cada dia una mica més de 6,1 milions de dòlars (poc més de 5 milions i mig d'euros). Aleshores, es podria dir que cada minut que Twitter no oferia els seus serveis estava deixant d'ingressar 4.295 dòlars, uns 3.900 euros al canvi actual.

Qui té molts més diners a perdre davant d'una caiguda és Google. La companyia ara coneguda com a Alphabet engloba tanta quantitat de serveis que uns instants noquejats farien que la pèrdua econòmica es veiés multiplicada. Ja el 2013, Google i algunes de les seves plataformes (YouTube, Drive i Gmail, entre d'altres) van estar fora de servei durant només cinc minuts. Un petit interval temporal que a la companyia li va costar més de mig milió de dòlars.