Cada cop està més a prop la reindustrialització de les plantes de Nissan a Barcelona. L'última proposta és del grup belga Punch, que vol fabricar 46.144 vehicles l'any 2025 i 75.678 l'any 2030 a les plantes que Nissan deixarà a finals d'aquest any a la capital catalana, sumant tecnologies diferents com els dièsel i els d'hidrogen, un volum que permetria mantenir la plantilla actual així com garantir bona part de la xarxa de proveïdors.

Aquest és l'escenari que han dibuixat aquest dimarts els principals directius del grup en una conferència de premsa a Barcelona, en la qual han presentat el prototip de furgoneta impulsada amb hidrogen calent que pretén fabricar a Barcelona, juntament amb altres vehicles comercials lleugers amb tecnologia de bateries. La proposta que Punch ja ha portat a la comissió de reindustrialització de Nissan -en la qual estan representats el Govern, el govern espanyol i els sindicats- preveu una inversió de 650 milions d'euros fins al 2027, dels quals 80 servirien per a construir una nova planta de pintura.

Els plans de la companyia, que vol fer el salt a la fabricació de vehicles, són produir furgonetes dièsel a partir de 2023 i passar després als motors d'hidrogen, a més de fabricar també vehicles elèctrics per al repartiment, com per exemple furgonetes. En aquesta línia, Punch preveu que, a partir de mitjan 2024, podria arrencar la producció dels vehicles amb motor d'hidrogen en les instal·lacions de Barcelona.

En concret, l'objectiu és fabricar en 2022 un total de 23.358 vehicles dièsel i 18.294 amb motor d'hidrogen a Barcelona; i arribar en 2030 als 35.945 de dièsel i 31.213 d'hidrogen. Atès que el dièsel és un combustible que té ja data de caducitat a la UE, el grup belga pretén comercialitzar aquests vehicles en països de l'exterior com Austràlia, Nova Zelanda i alguns d'Àfrica, amb normatives menys exigents respecte al medi ambient.

Conservar treballadors i proveïdors

Respecte a la mà d'obra que necessitaria, el grup ha confirmat que durà a terme una incorporació gradual de treballadors fins a aconseguir les 2.000 ocupacions directes l'any 2025 i "conservant l'actual base de proveïdors locals". "Hem volgut ser presents aquí per a demostrar la nostra ferma aposta per un futur sostenible i a llarg termini per a les plantes de Nissan a Barcelona, liderant la transició cap a un futur lliure de carboni a través de múltiples tecnologies basades en l'electricitat i l'hidrogen", ha assegurat el conseller delegat de Punch, Guido Dumarey. En una segona fase, la planta de Punch a Barcelona també atrauria la producció de fins a 10.000 patinets elèctrics que la companyia està ara fabricant a Turísn.

Els 650 milions que proposen invertir inclouen 50 milions d'ajudes públiques i un crèdit de 100 milions sostingut per l'Estat. La inversió podria arribar als 1.000 milions l'any 2030, segons l'exdirectiu de Nissan i responsable del projecte, Andy Palmer.

Dumarey ha posat en valor la seva proposta per a fer-se amb les fàbriques de Barcelona, Sant Andreu de la Barca i Montcada i Reixac en relació amb altres candidats assegurant que posen sobre la taula una alternativa industrial amb llocs de treball de qualitat. "No som ni Amazon ni McDonalds", ha dit.

El grup belga confia a obtenir una resposta positiva a la seva proposta de la comissió de reindustrialització de Nissan, que hauria d'anunciar la seva decisió sobre l'adjudicació de les plantes a finals de setembre. Palmer ha afirmat que el seu projecte per a les instal·lacions de Nissan és compatible amb la creació d'un 'hub' de descarbonització, una altra de les iniciatives que té sobre la taula la comissió de reindustrialització, encara que creu que hauria de buscar una altra ubicació.

Amb una facturació de 500 milions d'euros anuals, Punch fabrica des de transmissions automàtiques fins a motors, sistemes d'emmagatzematge i recuperació d'energia cinètica o peces de xassís d'alumini forjat. En l'actualitat compta amb 1.750 empleats i fàbriques a França, el Regne Unit, Itàlia i Eslovàquia, a més de treballar a la Xina a través d'una filial.