Després d'un 2023 més que positiu per al sector malgrat un context complex marcat pels reptes derivats de nombrosos factors econòmics i energètics, la restauració organitzada continua pujant posats com un dels sectors més rellevants per a l'economia del nostre país.

La seva quota de mercat continua creixent i representa ja un 29% del total de l'hostaleria espanyola (davant el 19% de 2016), amb una facturació de 41.000 milions d'euros. El lideratge d'aquest creixement i resiliència el protagonitzen quatre grans operadors, les ja conegudes com les 'Big Four de la restauració organitzada' segons publica la revista Forbes -Alsea, RBI, Restalia i McDonald's- que sumen un volum de més de 4.000 milions d'euros a l'any, i compten en conjunt amb més de 4.000 establiments operatius.

Restaurant Brands Iberia (RBI) li acaba d'arrabassar el lideratge al seu màxim competidor, Alsea. La masterfranquicia, propietària de marques al nostre país com Burger King, ha experimentat un creixement espectacular els últims anys, amb fortes inversions a través de locals propis, que l'ha portat a superar la xifra de 1.120 locals operatius.

El seu objectiu és sortir a borsa al llarg de 2024 després de la compra del grup inversor Cinven el 2021, una compra milionària que es va marcar com a repte duplicar la mida que en aquell temps tenia la companyia.

Si l'any passat va invertir 150 milions d'euros per obrir 100 locals, aquest any sembla indicar que seguiran el mateix ritme d'expansió, amb Burger King com a màxim exponent, seguit de Popeyes i Tim Hortons. Portugal serà també un mercat clau, i no descarta créixer a Itàlia. Això sí, la companyia té com a repte controlar el seu deute, fruit d'aquest creixement accelerat pel qual la companyia ha apostat els últims anys.

El gegant mexicà, Alsea, acaba de perdre el seu tron, però no té intenció de quedar-se enrere, amb més de 1.100 locals operatius.

En una entrevista recent a 'Cinc Dies', el seu director general, José Luis Portela, va prometre obrir 400 locals en cinc anys, i ho farà reforçant les seves marques més emblemàtiques, amb Vips, Domino's Pizza o Starbucks al capdavant.

Per a 2024 el grup planteja un creixement sostenible i ordenat de totes elles que es farà realitat a diferents velocitats. I és que com va apuntar Portela, el mercat espanyol, encara que maduro, ofereix moltes oportunitats de creixement, ja que el pes de la restauració organitzada davant el total, encara que s'ha multiplicat en els últims anys, encara està lluny d'assolir el sostre que tenen altres països encara més madurs, com el Regne Unit o França.

El seu creixement es farà principalment a través de locals propis, encara que també es basarà en franquiciats, i testaran també diversos formats per poder tenir presència en universitats o hospitals. També apostaran pels grans nuclis turístics.

És probable, això sí, que el nombre actual de 1.100 locals disminueixi pròximament en detriment, precisament, del seu màxim competidor, RBI, amb la possible venda de les 55 franquícies de Burger King que actualment opera Alsea. Recentment la companyia també va decidir vendre la cadena Olé Molé, concepte de gastronomia mexicana que va llançar el juny de 2019 al grup La Mordida, especialitzat en menjar mexicà.

Restalia és l'única companyia espanyola de restauració organitzada que forma part de les 'Big Four' del sector, ocupant actualment el lloc|parada número tres amb més de 700 unitats de negoci.

El grup va tancar un 2023 centrament en el seu creixement internacional i el seu compromís per impulsar la marca Espanya de la mà del seu projecte 'Capitals del Món' amb l'objectiu de duplicar la seva presència fora de les nostres fronteres. Amb la recent inauguració d'un 100 Montaditos a Amsterdam i l'anunci de pròximes obertures a Praga i Polònia, Restalia també té els Estats Units com a mercat clau després de diverses obertures el 2023; i a Llatinoamèrica, amb Mèxic com a principal focus després del salt de la seva marca TGB al continent.

Per a 2024, a més d'una forta ambició en aquesta expansió internacional, la companyia promet donar un cop d'efecte amb canvis a la seva marca més coneguda, 100 Montaditos, la consolidació de TGB dins i fora de les nostres fronteres, i l'accelerament de les seves marques més joves, Pepe Taco i Panther, el creixement dels quals ja van reprendre l'any passat. A més, sembla que no es conformen amb el seu portfolio actual i tot apunta que aquest any donaran alguna sorpresa en aquest sentit, sempre amb la innovació com a part d'un ADN que el seu fundador, José María Capitán, ha imposat des dels seus orígens. La flexibilitat dels seus formats també continuarà sent una prioritat per adaptar-se a les necessitats del franquiciat. Restalia es referma, així, com la companyia espanyola més reconeguda dins del sector competint davant gegants multinacionals de grans grups inversors.

Per la seva part, McDonald's és una altra de les icòniques companyies que formen part de les 'Big Four' i que tanca el rànquing. L'empresa nord-americana compta ja amb més de 600 locals operatius al país després de l'obertura del primer d'ells fa 42 anys. El 2023 va confirmar una inversió de 250 milions d'euros per obrir almenys 125 nous locals a Espanya fins a 2025, la qual cosa generaria més de 6.000 llocs de treball en un mercat clau per a la marca.

L'any passat va tancar amb rècord d'obertures, 35 locals, i per a 2024 preveu batre novament rècord d'obertures amb 36 establiments addicionals.

McDonald's España viurà aquest any un moment molt especial, doncs per primera vegada en la història de la companyia, la seva convenció global anual surt dels Estats Units i el nostre país serà el país amfitrió. Es preveu que acudeixin uns 14.000 congressistes, entre franquiciats, proveïdors i fets servir de la companyia.

A més, el gegant americà acaba d'anunciar també una nova línia de restaurants, CosMc's, la seva marca de cafeteries i begudes especials, de la qual de moment només s'ha obert un local a Illinois. Es desconeix, per tant, quan arribarà a Espanya.