Nissan proposa reduir la plantilla a Barcelona en 600 treballadors segons ha explicat aquest dimarts el president de Nissan a Europa, Gianluca Ficchy, en una roda de premsa des de la planta de la Zona Franca. L'empresa automobilística confia en obrir aviat les negociacions amb els sindicats i cobrir les 600 places amb prejubilacions, baixes voluntàries i incentivades, de manera que s'eviti l'ERO. A canvi, la companyia proposa invertir 70 milions d'euros per a una nova planta de pintura a Barcelona, una de les reivindicacions històriques dels treballadors, i garantir així "la competitivitat" de la fàbrica. 

Els responsables de la marca han deixat clar que la inversió de 70 milions d'euros per a la planta de pintura per complir amb els requeriments mediambientals a partir del 2022 no es confirmaria, però, fins que no s'hagués tancat un acord amb els treballadors. Així, Ficchy ha destacat la "qualitat" dels productes fabricats a Catalunya: "Volem seguir invertint en aquesta planta, però la planta ha de ser el més competitiva possible", ha insistit el màxim dirigent de Nissan a Europa.

Els directius de la marca nipona han recordat que els volums han caigut "significativament" i que ara la planta ha de ser el "més competitiva possible". La direcció de la multinacional ha insistit que no vol que siguin baixes traumàtiques, sinó que sigui a través de prejubilacions i baixes incentivades. En aquest sentit, treballa amb l'escenari de 500 baixes per prejubilació i 100 voluntàries. D'aquesta manera, es descarta per ara presentar un ERO perquè la direcció sosté que hi ha "suficients" treballadors que es podrien acollir a aquestes opcions.

Segurs de l'acord

Alhora, de Ficchy ha afirmat que no treballa amb la hipòtesi que no hi hagi un acord perquè els sindicats de l'automoció "són madurs" i "entenen la situació" i, a més, s'oferiran condicions favorables als treballadors d'acord amb el mercat actual. Pel dirigent, el "timing és crucial i tant ell com el vicepresident executiu adjunt de fabricació de l'aliança Nissan-Renault i Mitsubishi, han reiterat en veure la nova situació com una "oportunitat". 

A més, també ha fet una crida a mirar l futur i "treballar junts". "No és el moment de mirar el passat, de coses que s'han complert o no s'han complert. Estem on estem", ha assenyalat el directiu. "L'important és que donem futur a la Zona Franca", ha continuat, que ha apuntat com un dels objectius arribar al 2021 en un escenari "d'estabilitat" i amb la "possibilitat de jugar el partit".

Instants abans de la roda de premsa, els directius de Nissan han traslladat als responsables dels treballadors i de la planta de la Zona Franca la situació i la necessitat de reduir en 600 persones la plantilla per fer que la planta sigui més competitiva. En aquest sentit, han desitjat que els sindicats formin part d'aquest acord. Per últim, Gianluca de Ficchy ha comentat que la planta de la Zona Franca, on la marca espera produir 60.000 vehicles aquest any, presentava més pèrdues que altres de les què disposa la marca en altres punts del planeta i ha reiterat que per mantenir la rendibilitat s'han de reduir les despeses fixes.

Actualment, Nissan compta amb cinc centres de producció a l'Estat: Barcelona, Àvila i Cantàbria. La planta de la Zona Franca acull la seu comercial d'Espanya i Portugal. Nissan, que en l'anterior exercici fiscal va obtenir un benefici de 35 milions d'euros, disposa de 5.000 treballadors arreu de l'Estat.

Valoració negativa per part dels sindicats

Instants després de la roda de premsa de Nissan, els sindicats han fet saber a través d'un comunicat que "valoren negativament la proposta perquè entre aquestes mesures no hi apareix la possibilitat de fabricar un nou model de vehicle que pugui fer augmentar els baixos nivells de producció existents", asseguren. Així, diuen que la idea "suposa únicament un pegat davant de situacions de calat estructural en què es troben immerses les plantes de Barcelona i Montcada, tot i les reiterades peticions que hem anat sol·licitant que es presenti un pla industrial que suposi el manteniment de l’ocupació i l’activitat a Nissan".

Amb tot, des dels sindicats asseguren que mantenen "el compromís de fer front a un acord" amb l'empresa, però que cal que Nissan clarifiqui quin model de fàbrica vol tenir aquí, si està preparada per afrontar els profunds canvis que es produiran en el sector de l’automoció, i com mantindrà l’ocupació.