Els agents econòmics catalans feia anys i panys que reclamaven millores a l'Aeroport del Prat i la suspensió unilateral de les inversions per valor de 1.700 milions d'euros en aeroports per part del govern espanyol ha representat una autèntica maçada per a tots aquests sectors econòmics catalans que veien la possibilitat d'augmentar els seus horitzons amb la conversió del Prat en un hub internacional de primer ordre. 

De fet, tot i cadascun d'ells, per un motiu o altre, han mostrat la seva indignació i decepció pel trencament del pacte entre la Generalitat i la Moncloa escenificat en una roda de premsa de la ministra de Transports Raquel Sánchez, on es va dedicar a ensenyar les virtuts del projecte i a criticar al Govern per haver trencat el pacte i haver creat desconfiança sobre l'ampliació. 

D'Esade a l'acord

Ara bé remuntem-nos al dos de juny. Més de 300 entitats i empresaris es van reunir a Esade, emulant l'acte de IESE del 2009, on van reclamar als governs que es posessin d'acord i pactessin l'ampliació de l'aeroport del Prat. Aparentment aquell acte va ser un èxit. 

D'aquell acte reivindicatiu va 'néixer' la primera taula bilateral convocada per la Generalitat a Palau. Aquella trobada també va anar bé, en teoria, i va sorgir el compromís de treballar per assolir un gran pacte de consens per tal d'ampliar la infraestructura. 

Tot semblava anar bé quan el dos d'agost, després d'una reunió entre el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, i la ministra Sánchez es va anunciar, a bombo i plateret, un gran acord per ampliar l'aeroport. S'havia aconseguit que s'ampliés l'aeroport sense afectar les zones protegides que inclouen, entre d'altres, l'estany de la Ricarda.

vista aerea aeropuerto de Barcelona google maps

Imatge aèria de l'aeroport del Prat. A baix a la dreta es pot veure l'estany de la Ricarda, que segons els plans d'Aena hauria de desaparèixer per poder allargar 500 metres la tercera pista de l'aeroport.

L'acord vola pels aires

Ara bé, aquell acord tan sòlid, resulta que no ho era tant, sinó que finalment va acabar amb un acord verbal i diverses declaracions i accions, per part dels dos governs, han acabat perquè la confiança mútua s'hagi esvaït i va acabar portant-nos a la roda de premsa de la ministra Sánchez on es va dinamitar l'acord de totes totes. 

Les accions i declaracions són les que han anat minvant la confiança en el pacte. La visita de la vicepresidenta del govern espanyol Yolanda Díaz a l'estany de la Ricarda al costat de l'alcaldessa i Ada Colau, quan en teoria el govern del qual forma part aprovava el projecte d'ocupar l'espai de la Ricarda a canvi de compensacions.

I per part del Govern, declaracions com les de Pere Aragonès, deixant en dubte el pacte i reclamant que no es toqués la Ricarda, o com les de la portaveu Patrícia Plaja, deixant entreveure que algun conseller podria fer acte de presència en la manifestació convocada contra l'ampliació del Prat, van ser els greuges catalans perquè el govern espanyol acabés tirant-se enrere i suspenen les inversions. 

La Cambra i Foment, contundents

Com ja hem comentat abans, els agents econòmics, en general estan decebuts i indignats per com s'ha gestionat, i sobretot acabat, l'ampliació de l'aeroport. Ara bé, tot també coincideixen que encara hi ha temps, fins a finals de setembre, per tornar al camí de l'entesa entre tots dos executius. 

Els primers a reaccionar va ser la Cambra de Comerç a través de la seva presidenta, Mònica Roca, que va assegurar que la decisió del govern espanyol d'abandonar els plans d'inversió per ampliar el Prat és "una mesura de pressió". En aquest sentit, la presidenta de la Cambra va lamentar que "un cop més", el govern espanyol prengués una "decisió unilateral" en comptes de negociar i dialogar amb el Govern

Amb tot, la presidenta de la Cambra també va recordar que el DORA era una "oportunitat" per desenvolupar un pla director on, conjuntament, els governs català i espanyol haurien pogut incidir en qüestions com les exigències mediambientals i en les necessitats del territori envers l'aeroport.

En un to més contundent es va pronunciar Foment del Treball, que va assegurar a través d'un comunicat que estaven indignats i perplexos amb l'actitud del Govern envers l'ampliació. En el cas de la patronal, el pes més gran de la culpa va ser pel Govern català.

Foment no es va aturar aquí i també va assegurar que des de Foment no es quedaran aturats davant d'una "irresponsabilitat" que dirigeix el país cap a l'empobriment i la ruïna econòmica de moltes empreses, autònoms i famílies i "hipotecarà el futur dels joves catalans". 

Pimec i Cecot, conciliadors

La patronal de la petita i mitjana empresa, Pimec, en canvi va fer servir un to més conciliador, lamentant "la falta d’entesa entre els Governs de la Generalitat i de l’Estat", això sí, exigint-los responsabilitat per arribar a un nou acord per aprovar l’ampliació de l’Aeroport del Prat i els va urgir a convocar una nova trobada entre els dos executius. 

La Cecot, en un to semblant a Pimec, ha cridat a l’ordre a les administracions per reprendre el diàleg i demana la participació activa del sector empresarial en aquesta taula per poder analitzar, proposar i reconduir el projecte de manera conjunta.