No és cap novetat que Catalunya vol, i pot, liderar l'electrificació del cotxe a l'Estat. Des de l'anunci de la ja famosa fàbrica de bateries a Martorell fins a la possible entrada de Great Wall Motors (GWM) al país en substitució de Nissan, totes les propostes industrials del sector van en aquesta línia. Aquest dijous, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha qualificat de “decisió transcendental” l’anunci del Grup Volkswagen de fabricar a la planta de Seat a Martorell el model compacte dels vehicles elèctrics de l’empresa.

El conseller ha explicat que la fabricació del vehicle elèctric és “l’element més important de la cadena de valor”, perquè té un “efecte tractor i genera una indústria al seu voltant que permetrà a Catalunya liderar la transició cap a la mobilitat sostenible”, cap novetat, però unes paraules que reforcen les accions del Govern. En aquest sentit, Torrent ha afirmat que “Seat és un soci estratègic del Govern” i que “ha estat la nostra prioritat des de l’inici garantir aquesta inversió”. Per això, ha insistit en la necessitat que el govern espanyol “acceleri la convocatòria del PERTE, que és un element imprescindible per garantir aquesta inversió”.

Segons les previsions de Seat, i de Volkswagen, fins al 2025 s'invertiran fins a 5.000 milions d’euros per al llançament de nous vehicles elèctrics, que seran concebuts i dissenyats a Catalunya. “Els models que es podrien produir a Catalunya a partir del 2025, a més, significarien la democratització del vehicle elèctric atès que serien molt més accessibles que els actuals”, ha explicat el conseller.

Tot plegat arriba després que Volkswagen hagi anunciat que vol fabricar a partir de 2025 en la planta de Martorell un elèctric compacte i en la de Pamplona un totterreny elèctric. El grup ho ha anunciat en el marc del seu pla d'inversions per als pròxims cinc anys que a la península Ibèrica preveu "produir a partir de 2025 a la fàbrica de diverses marques de Martorell vehicles elèctrics compactes i a la fàbrica a Pamplona elèctrics de la classe SUV".

Optimisme amb GWM

L'altre gran tema al voltant del Departament que lidera Torrent és la sortida de Nissan de Catalunya a finals de mes i la cerca del substitut idoni per ocupar les tres plantes que deixarà, de moment, orfes. En una entrevista a Catalunya Ràdio, ell conseller s'ha mostrat "optimista" sobre la resposta de GWM a l'última proposta de les administracions per instal·lar-se als terrenys de Nissan i espera la seva resposta a finals d'aquesta setmana, és a dir avui o demà, o principis de la que ve.

En aquest sentit, Torrent ha assegurat que té contacte directe amb directius del fabricant xinès i amb els de tots els altres projectes que estan en la taula de reindustrialització de Nissan, com Goodman, Silence o QEV. A més, també ha assegurat que treballen "molt intensament" per concretar projectes per donar continuïtat industrial i preservar els llocs de treball de les plantes de Nissan a Catalunya.

Ha insistit que "fem el que està a les nostres mans" perquè GWM, principal candidat, es quedi a la Zona Franca i que tant la ministra d'Indústria com ell faran tot el que "convingui" per negociar amb l'empresa perquè pugui implementar el seu projecte a Catalunya.

Segons Torrent, el projecte del fabricant xinès no només dona continuïtat industrial, sinó que és un "element clau" per posicionar Catalunya en el procés de transició cap a l'automoció elèctrica. De tota manera, ha insistit que, a més del xinès, hi ha d'altres projectes industrials molt interessants per dur a terme la reindustrialització de Nissan. Torrent també ha dit que Catalunya està "molt ben posicionada" per acollir la fàbrica de bateries elèctriques, però ha assegurat que sense la fabricació del cotxe elèctric no té molt sentit parlar d'això.

Imatge principal: El conseller Roger Torrent, durant una intervenció al Parlament - David Zorrakino / Europa Press