El jutjat del Mercantil número 1 de Madrid ha condemnat a Volkswagen Espanya a pagar més de 16 milions d'euros entre els perjudicats per la manipulació dels motors dièsel de la família EA 189, cas conegut com a "dieselgate", en estimar que el "programari" instal·lat va camuflar les condicions de les emissions contaminants dels vehicles.

En la sentència, que la filial del grup automobilístic alemany, ja ha anunciat que recorrerà, el magistrat estima la demanda col·lectiva de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), que demanava una indemnització per danys i perjudicis de 3.000 euros per a cadascun dels consumidors afectats que representava.

El magistrat ordena a més a la filial del grup automobilístic alemany a cessar en aquesta conducta "deslleial" i li prohibeix de cara el futur; també el condemna al pagament de les costes, amb expressa declaració de temeritat. Durant el judici, celebrat el febrer de 2020, la filial espanyola del grup Volkswagen es va desmarcar del trucatge, ja que, atesa la seva condició d'importadora de vehicles del grup, no intervenia en el procés de fabricació. No obstant això, va descartar que el "programari" instal·lat en ells manipulés les dades sobre emissions contaminants i va demanar que no es comparés la situació a Europa amb el "dieselgate" que va sorgir el 2015 als Estats Units.

Arguments que van ser rebutjats durant la vista per l'associació de consumidors, que va assegurar que Volkswagen Espanya va actuar "en contra de la política mediambiental d'estalvi i eficiència" amb la que la companyia "es guanyava la simpatia del consumidor mitjà" i arrabassava les vendes als seus competidors.

Pràctica deslleial

Ara el titular del jutjat, Carlos Nieto, considera que la instal·lació en aquests motors d'un programa informàtic "que oferia una imatge inveraç de les emissions de gasos contaminants", és una pràctica deslleial. En concret, aquest "programari" camuflava "les seves veritables condicions" i simulava "el manteniment d'uns nivells d'elevada potència i consum reduït mentre transmetia públicament la idea d'una reducció significativa del consum de combustible i les emissions de gasos contaminants".

Entre els fets provats de la sentència, el magistrat fa al·lusió al veredicte dictat l'any passat en què el Tribunal Suprem va condemnar Seat, com a integrant del grup automobilístic alemany, a indemnitzar amb 500 euros una afectada per danys morals.

El jutge recorda a més que el fabricant alemany ja ha assolit un acord per indemnitzar a Alemanya els propietaris dels vehicles afectats, "comprometent-se a abonar entre 1.350 i 6.250 euros a partir del 5 de maig".

Segons la seva opinió, "a hores d'ara de l'anomenat 'escàndol dieselgate'" és un "fet irrefutable" que Volkswagen "va desenvolupar i va instal·lar" en aquests vehicles un programari capaç de detectar la realització de proves d'homologació d'emissions i activar una manera del funcionament del motor "que va falsejar durant anys els resultats de l'examen de partícules d'òxid de nitrogen".

Sobre la utilització del "programari" per "falsejar" les proves d'emissions contaminants, el titular del jutjat reconeix que es tracta d'una "conducta deslleial nova" clarament contrària a les regles de la bona fe, una estratègia que "hauria influït en els consumidors amb un ferm compromís mediambiental".