L'Ajuntament de Barcelona ha instal·lat les 36 primeres càmeres que controlaran la Zona de Baixes Emissions (ZBE) del total de 66 que tindrà la ciutat a partir de l'1 d'abril, a part de la resta que estaran distribuïdes en l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), i que arribaran en total a unes 200 en tota la ZBE.

Segons ha explicat en roda de premsa aquest divendres la regidora de Mobilitat del consistori, Rosa Alarcón, les càmeres enregistraran i contrastaran la informació de les matrícules amb la base de dades dels vehicles sense etiqueta de la Direcció General de Trànsit (DGT), unes dades que s'encavalcaran amb la informació procedent de l'AMB dels vehicles autoritzats. Les matrícules detectades que no tinguin permís de circular rebran una sanció, encara que Alarcón ha destacat que la voluntat no és enviar multes, sinó que el sistema funcioni i "que els cotxes contaminants no passin per la ciutat".

Sense precisar la ubicació d'aquestes càmeres, Alarcón ha dit que es troben en els punts d'accés a la ciutat, però també a les rondes i dins de la ciutat mateix, per detectar els vehicles no autoritzats que no requereixin accés des de fora, a part de la tasca de comprovació que també realitzarà la Guàrdia Urbana.

A partir d'abril, l'incompliment d'aquesta normativa portarà sancions de 100, 200 i 500 euros en funció de la reincidència del vehicle, el tipus de vehicle i si la infracció s'ha donat durant un episodi de contaminació.

Sanció automàtica

El Centre de Control de la ciutat —que ja acull les càmeres de mobilitat de Barcelona— tindrà centralitzat el control d'aquests dispositius, encara que el procés de sanció serà automàtic, ja que els infractors rebran directament la multa, davant de la qual podran posar al·legacions i obtenir-ne una reducció si la paguen anticipadament, com la resta de sancions.

Aquestes càmeres —que tenen llum infraroja per garantir la visibilitat també de nit, i que continuaran funcionant en cas de tall elèctric—- estan dotades amb l'última tecnologia, ha detallat Alarcón.

També les matrícules estrangeres seran llegides, i a la frontera els vehicles rebran informació d'aquesta restricció perquè, quan arribin a Barcelona, hagin pogut inscriure's en el registre electrònic per circular amb l'exempció de deu dies, ja que, si no, tindran la "sanció corresponent".

Encara que la norma entra en vigor l'1 de gener, fins a l'1 d'abril hi haurà un període de transició a través de notes pedagògiques enviades als qui més reiteradament incompleixin la norma, no a tots els infractors, i que consistirà en un avís.

Pel que fa a aquestes càmeres, Alarcón ha assegurat que la idea és que durant el mandat incorporin noves opcions "que puguin acabar fent lectures d'altres infraccions, com de velocitat." "Encara que són càmeres per controlar la ZBE, de cara al futur estem treballant perquè integrin que totes les càmeres de la ciutat ens permetin controlar la velocitat, llegir les ZBE i que permetin també el control del trànsit", treballant per a una integració de tot el sistema de càmeres, ha relatat.

De fet, aquestes noves càmeres facilitaran també el control de la mobilitat, i ajudaran l'Ajuntament en aquesta tasca per poder fer avisos a la població sobre les zones més congestionades, analitzar com està el trànsit i posar "noves eines de millora de la mobilitat a la mateixa ciutat".