El grup Inditex, amo de marques com Zara o Bershka, va guanyar 2.720 milions d'euros en els nou primers mesos del seu exercici fiscal (febrer a octubre), el 12% més que un any abans, basat, entre altres factors, en un creixement de les vendes del 7,5%, fins a 19.820 milions.

Així, el grup tèxtil més gran del món es va anotar l'avenç més important del benefici per al període des de 2015 i va trepitjar l'accelerador respecte a començaments d'any -en el primer trimestre el seu benefici va augmentar el 9,8% i les vendes el 4,8%, mentre que en primer semestre els augments van ser del 10 i del 6,6%. Amb aquestes xifres, Inditex, que ha pujat avui un 5,24% en borsa, l'increment més important de l'Ibex 35, aplana el camí per tancar un nou any de rècords de guanys i facturació.

Entre febrer i octubre, a més de la positiva evolució del negoci, els comptes del grup es van veure impulsats a l'alça per l'impacte positiu de les noves normes comptables sobre lloguers -exclòs aquest factor, el benefici pujaria el 9%-, així com per la debilitat de l'euro -a tipus constants les vendes creixen el 7%.

Només en el tercer trimestre (agost a octubre), dada que fins ara no detallava la companyia, el resultat net va pujar el 14 % (1.171 milions d'euros). Segons els comptes remesos a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV), el resultat brut d'explotació (ebitda) es va situar en 5.702 milions, el 45% més. Excloent l'impacte de l'aplicació de les regles de comptabilitat NIIF 16, el creixement seria del 10%.

Durant la presentació dels comptes a analistes, el president d'Inditex, Pablo Isla, ha destacat que gràcies al fort exerceixo operatiu i a la bona evolució del circulant, la caixa neta es va incrementar el 17% (7.734 milions). A més, el marge brut, magnitud en la qual posen el focus els analistes ja que mesura la rendibilitat per peça venuda, va millorar en 21 punts bàsics i es va situar en el 58,2%, davant el 58,15% esperat pel consens de mercat.

Per a Isla, les dades demostren la solidesa del creixement del model integrat de botigues i online pel qual ha apostat des de fa anys la companyia, i que ha basat en una constant selecció dels millors emplaçaments i productes, així com en les inversions necessàries en tecnologia i sostenibilitat.

Precisament, per reforçar aquesta estratègia, Inditex ha fitxat com a consellera independent a Anne Lange, experta en innovació tecnològica i actualment consellera de companyies com l'operadora Orange, PernodRicard, el segon grup més important del món de vins i begudes espirituoses, i FFP (hòlding de la família Peugeot).

De nacionalitat francesa, Lange ha ocupat llocs de responsabilitat en tecnològiques com Thomson o Carbonissa; va cofundar i va dirigir Mentis Services, proveïdor de programari intel·ligent per a serveis urbans, i actualment treballa per a Adara, consultora fundada per ella i que ofereix assessorament en transformació estratègica.

Amb la seva incorporació, el màxim òrgan de decisió d'Inditex passarà a estar compost per set homes -Pablo Illa, Amancio Ortega, José Arnau, Carlos Crespo, José Luis Durán, Rodrigo Echenique i Emilio Saracho- i quatre dones -Flora Pérez, Denise Patricia Kingsmill, Pilar López i Anne Lange-.

Tornant als comptes, entre febrer i octubre, l'imperi tèxtil va obrir botigues a 41 mercats, i al tancament del període sumava 7.486 establiments (44 més que un any abans) a 96 mercats.

D'altra banda, Inditex manté la seva previsió d'elevar les seves vendes comparables (descomptades noves obertures i tancaments) entre el 4 i el 6% en el conjunt de l'exercici, així com "una forta generació de caixa".

Igualment, reitera que la xifra d'inversions estarà en al voltant de 1.400 milions d'euros, principalment per l'obertura de noves superfícies comercials en ubicacions claus, i que l'augment d'aquesta inversió estarà per sota del creixement de l'espai en els propers anys.