HIP-Horeca Profesional Expo ha tancat les portes de la seva vuitena edició, marcant un abans i un després en la història dels esdeveniments dedicats a l'hostaleria a Espanya. En total, van passar per Ifema Madrid 49.137 professionals a la recerca de solucions i productes que els permetin millorar la competitivitat dels seus negocis o àrees operatives.

D'aquesta manera, HIP-Horeca Profesional Expo s'ha reafirmat com a referència per al conjunt de la nova hostaleria, i Madrid ha tornat a estar en el punt de mira de la indústria erigint-se com la capital on s'impulsa aquesta revolució innovadora que viu l'Horeca, superant ciutats com Nova York o Londres. L'impacte econòmic que ha produït l'esdeveniment a la ciutat ha estat de més de 71 milions d'euros.

Manuel Bueno, director d'HIP 2024, s'ha mostrat satisfet i ha agraït "a tots i cada un dels visitants que s'han citat als pavellons d'HIP per aprendre conceptes, estudiar models, debatre punts de vista, i descobrir tecnologies, que proporcionaran l'impuls que el sector requereix per continuar creixent".

En el marc d'HIP 2024 s'ha desenvolupat Hospitality 4.0 Congress, el congrés internacional més gran d'innovació Horeca, que ha acollit 757 experts referents en cada tipologia i mida de negoci. Tots ells han dibuixat el full de ruta que ha de seguir el sector oferint una visió estratègica a tots els empresaris presents.

Un futur que passa per l'aplicació de les tecnologies exponencials, amb el lideratge de la Intel·ligència Artificial, per solucionar alguns dels principals desafiaments de l'hostaleria, com la gestió del negoci. Aquest assumpte l'ha abordat Alfonso Rodríguez, entrenador tècnic generatiu d'IA a Microsoft, qui ha avançat que l'IA "ens pot treure conclusions de les 'reviews' d'un restaurant a Google per millorar o reforçar el pla comercial, automatitzar els processos, millorar la gestió de les finances, o optimitzar tot el que ha de veure amb la creativitat a la cuina". "En conseqüència, l'IA Generativa la plantegem com un assistent de treball, que traurà les tasques de poc valor", ha agregat.

Sobre aquesta qüestió ha reflexionat també Oriol Castro, xef i propietari del restaurant Disfrutar, que a finals de l'any passat va aconseguir la tercera estrella Michelin, i va obtenir la segona posició de la prestigiosa llista The World's 50 Best Restaurants, a més de situar-se en el número u del mateix ranquin a nivell europeu. Castro ha admès que en el seu projecte van provar d'incorporar solucions amb IA, però la van acabar retirant, si bé ha exposat que "serà una important eina creativa, i podrà simplificar alguns processos, una cosa sobre la qual hauran de treballar les persones."

Un altre dels temes que ha ocupat gran part de l'agenda del Congrés ha estat el de com l'Horeca aborda el context inflacionista actual. Un repte sobre el qual ha girat la ponència de José Antonio Latre, Partner d'EY-Parthenon, que ha assegurat que estem ja en l'última milla de la inflació i s'ha mostrat optimista que aquest 2024 serà un bon any per a les empreses. Un optimisme que igualment ha denotat Amancio López, President del Grup Hotusa, i que s'ha reflectit en les intervencions d'experts hotelers, els qui han subratllat que ara els allotjaments són actius en què invertir, així com que la seva transformació experiencial a partir de la gastronomia està sent clau per incrementar la rendibilitat.

Però sens dubte, quan es parla d'hostaleria, es parla de clients, que són el centre de cadascun dels negocis d'aquest sector. Així ho ha remarcat Cristina García Fuente, Business Director a Kantar especialitzada en Foodservice i Restauració, afirmant que "la figura del consumidor és clau: generen ingressos i retroalimentació. Si sabem gestionar la informació que ens aporten, podem generar noves oportunitats de negoci".

Amb relació al ritme d'expansió de l'Horeca, ha assenyalat que "estem recuperant el consum, per la qual cosa estem disposats a sortir per gaudir amb allò que ens produeix una experiència, que és a què el consumidor li està donant prioritat". "Segons les xifres, 9 de cada 10 espanyols ha visitat un restaurant independent l'últim any. L'objectiu a 2024 ha de ser atreure més clients. Això no és fàcil, però aquí la innovació juga un paper molt important, perquè ens farà construir diferents models de consum per prosperar en diferents canals," ha explicat García Fuente.

D'innovació saben molt bé els 'game changers' de la indústria, com els pioners de les smash Burger a Espanya, Vici, que han anunciat en HIP l'obertura de 15 nous establiments l'any que ve, o els líders del delivery, Glovo, que també han compartit en l'esdeveniment la seva visió de negoci per als propers mesos comptant amb un auge que es potenciarà mitjançant el talent intern. Al seu torn, CEO d'importants grups com La Mafia s'asseu a la taula o Grosso Napoletano han insistit en la creació de conceptes de marca a fi de posicionar-se i créixer.

Visions

Un dels fòrums que en HIP 2024 ha tingut més repercussió ha estat el d''Inspiring Minds', on grans referents han compartit el seu punt de vista. Aquest ha estat el cas de Roberto Canessa, supervivent de l'accident aeri dels Andes el 1972, que ha omplert una sala totalment lliurada als seus ensenyaments sobre la resiliència, la superació, el treball en equip i la presa de decisions, aspectes que són fonamentals en l'hostaleria.

Paral·lelament, Ferran Adrià, President de elBulliFoundation, ha ofert una sessió en la qual ha posat el focus en la rellevància de l'educació i de la qualitat amb vista a no perdre els valors que transmet la gastronomia. "L'important és l'actitud innovadora i estar obert al canvi, però des de la qualitat absoluta. De vegades és millor oferir qualitat que posar-se en l'alta innovació, que és una cosa molt complexa," ha afirmat en la cimera.

D'altra banda, Oriol Castro, ha infós els escenaris d'HIP amb la seva perspectiva innovadora i ha aprofitat per conscienciar de la importància de cuidar l'entorn a fi de garantir la continuïtat dels productes i productors locals. Així mateix, ha ressaltat la cultura del treball, però sense deixar de banda el benestar del personal: "Nosaltres hem patit i viscut molt Nadal i caps de setmana treballant. Com no tenim socis capitalistes que ens demanin comptes al tancament d'any, tenim la llibertat de poder tancar dissabtes i diumenges. Omplim cada dia, i això ens permet tancar, preferim que el nostre equip pugui gaudir de les seves famílies, així aconseguim la seva fidelitat", ha compartit.

D'aquesta manera es posa punt i final a HIP 2024, on s'han reunit a 684 firmes expositores, les quals han presentat més de 4.500 innovacions per a negocis de qualsevol segment del canal Horeca. Algunes de les marques líders que s'han congregat a l'esdeveniment han estat Aliments d'Espanya, Aplus Gastromarketing, Campofrío, Casa Delfín, CaixaBank, Coca-Cola Europacific Partners, Comes & Partners, Estrella Damm, Danone, Europastry, Fritermia, Garcimar, GC International Brands, General Fruit, Heineken, Ilunion, Kitchen Consult, Makro, Mahou San Miguel, Mapfre, Nespresso Professional, Nestlé, Onnera Contract, Ordeno, Pascual, TheFork, o Unilever.