D'aquí a un mes Nissan abandonarà les tres plantes que té a Catalunya. En l'últim any i mig les Administracions, els sindicats i la mateixa Nissan han estat buscant qui substituirà la japonesa a Catalunya i tot semblava encarrilat quan va sorgir el projecte de la companyia xinesa Great Wall Motors (GWM) que estava disposada a reindustrialitzar l'espai que deixava orfe Nissan ara bé, en les últimes hores hi ha hagut un gir de guió quan GWM ha reclamat més ajudes per entrar a Catalunya i, a la vegada, els treballadors han mostrat la seva desconfiança aturant la producció. 

Concretament, GWM ha reclamat a les administracions públiques un augment de les ajudes per a dur a terme el projecte de reindustrialització de les plantes de Nissan a Barcelona després de realitzar una auditoria que qüestiona la viabilitat del projecte. La petició del fabricador asiàtic de cotxes elèctrics es va comunicar ahir a la tarda als sindicats de Nissan durant una reunió extraordinària de la taula de reindustrialització, de la qual formen part també el Govern, el govern espanyol i la companyia japonesa, segons ha informat el comitè d'empresa.

Una comissió de tècnics de GWM va treballar durant una setmana a Barcelona per a avaluar el funcionament de la fàbrica i ha redactat un informe posterior que qüestiona la inversió. GWM es planteja ara "una redimensió" del seu negoci per a Europa i posa en dubte tant l'estat dels actius com la capacitat productiva de la fàbrica de Zona Franca, ja que passa de plantejar una producció inicial de 150.000 unitats a l'any a una de 300.000, el doble, segons les mateixes fonts.

Augmentar les inversions

Tot això es tradueix en el fet que la companyia xinesa creu necessari augmentar la inversió per a "actualitzar" la planta, per la qual cosa sol·licita més incentius a les administracions, que s'havien compromès ja a una injecció d'uns cent milions d'euros. El gegant del motor persegueix també que el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), propietari dels terrenys en els quals està instal·lada la planta barcelonina, li rebaixi el lloguer, segons fonts coneixedores de les reunions.

Per l'altra banda, la producció de Nissan a la planta de la Zona Franca està aturada, segons han confirmat fonts de la companyia. Els treballadors han organitzat una assemblea per debatre sobre la reindustrialització i els dubtes sorgits amb el projecte de GWM. En un comunicat emès dimecres al vespre, els sindicats van reclamar a la Mesa de Reindustrialització iniciar "immediatament" negociacions amb inversors alternatius, com el 'hub' liderat per QEV, Silence, o fins i tot la belga Punch. 

Fonts del Departament d'Empresa, de moment, ha evitat valorar o "especular" sobre el procés de reindustrialització de Nissan, i han recordat que treballen "intensament per trobar les solucions més adequades per als treballadors i els actius de Nissan".

Més implicació política

A més, el comitè d'empresa ha demanat la implicació "al més alt nivell polític" per part de les administracions, especialment el Ministeri d'Indústria, per a "mediar" amb el màxim càrrec directiu de GWM. Alhora, la marca xinesa tampoc veu bé l'acord aconseguit amb el comitè d'empresa de Nissan, que l'obliga a quedar-se amb la plantilla per ordre establert d'edat i amb unes condicions determinades. Com a resposta, el comitè ha reclamat a les administracions i Nissan que explorin "de manera immediata" les diferents alternatives a la signatura xinesa que estaven sobre la taula per a avaluar si és necessari canviar d'opció industrial.

La negociació de la comissió amb la companyia asiàtica del motor es considerava fins ara com a "preferent", i com complementàries es plantejaven els projectes del fabricant de motocicletes elèctriques Silence i del Hub de Descarbonització de Barcelona, que lidera QEV Technologies.

En principi, GWM havia de quedar-se amb Zona Franca i Silence i el hub es repartirien els centres de Sant Andreu i Montcada i Reixac (Barcelona). La multinacional xinesa es dedica al disseny, desenvolupament, producció, venda i distribució de cotxes i té centres de producció a la Xina, Malàisia, Tailàndia, Tunísia, Bulgària, Rússia i l'Equador.

Maroto confia a ser "suspicaç"

Qui també s'ha pronunciat sobre aquest assumpte ha estat la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, que ha assegurat que confia que els poders públics siguin "suspicaços" per a poder convèncer a GWM dels avantatges que té fer-se amb les factories de Nissan a Barcelona. En un acte de presentació d'Experiències Turisme Espanya, Maroto ha dit aquest dijous que "espera trobar els instruments" perquè l'operació de reactivació de Nissan a Barcelona sigui una realitat i per a això hi haurà una reunió de treball "al més alt nivell".

Amb les ajudes del govern espanyol i el de la Generalitat de Catalunya, Nissan és una inversió que garanteix un projecte de futur per a l'empresa, però té també avantatges per al fabricant, ha considerat la ministra. "Esperem ser suspicaços per a poder convèncer-li d'entrar a Espanya", ha afegit. Ha destacat que en el marc de la reindustrialització de Nissan, hi ha "una cartera de diferents projectes" per a recuperar les capacitats industrials de la planta, per a això els dos governs "estan treballant junts".

Pròxima reunió

La pròxima reunió de la taula de reindustrialització està prevista per a l'1 de desembre, data en la qual el comitè vol conèixer ja quin projecte es porta definitivament a cap per a poder tranquil·litzar a la plantilla, que veu amb inquietud els canvis de guió que s'estan produint.

El secretari general de CCOO en Nissan, Miguel Ángel Boiza, ha explicat a Efe que el comitè està estudiant mobilitzacions per a pressionar a les administracions i a l'automobilística en la negociació, després de dur a terme una assemblea aquest matí a Zona Franca, que ha paralitzat la línia de producció. "Ens sorprèn que GWM qüestioni d'alguna manera ara el projecte sense que s'hagi produït cap negociació de veritat amb les administracions. No s'ha entrat a parlar de res encara en concret. Reclamem a l'administració que es posi les piles", ha dit Boiza.