La farmacèutica catalana Grifols va tancar l'exercici 2021 amb un benefici de 182,8 milions, un 70,4% menys que el 2020, quan els guanys van ser de 618,5 milions a causa de l'impacte de la pandèmia, segons ha comunicat la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) aquest dilluns. La facturació de l'empresa va ser de 4.933 milions, un 7,6% menys que a l'exercici anterior, mentre que l'ebitda reportat, de 961,5 milions d'euros, un 27,4% menys que el 2020. Grifols ha explicat que l'impacte net de la pandèmia estimat en termes d'ebitda va ser de 503 milions d'euros, "derivats, principalment, dels menors volums de plasma obtinguts per import de 420 milions d'euros", amb un impacte de 238 milions en vendes i de 183 milions en menor absorció dels costos fixos.

L'augment de les compensacions als donants, per la seva part, van tenir un impacte estimat de 150 milions d'euros; mentre que les vendes de tests de Covid-19 van contribuir positivament en 68 milions. D'altra banda, el deute financer net es va situar en 5.828 milions d'euros i la ràtio d'endeutament financera neta sobre ebitda, en 5,4 vegades. Aquesta ràtio ha augmentat a conseqüència de "les adquisicions estratègiques" per valor de 520 milions d'euros realitzades durant 2021. La posició de liquiditat de Grifols a tancament d'any va ser de 1.277 milions d'euros, amb una posició de caixa de 655 milions.

Previsions

Grifols ha previst que tornarà al creixement i la millora de la rendibilitat "a mesura que les donacions de plasma" es normalitzin. Ha explicat que l'obtenció de plasma va caure un 4% interanual el 2021, encara que creixent en els últims tres trimestres de l'exercici, evolució que "s'espera que s'acceleri al llarg de 2022". Aquest fet ha de permetre que els ingressos i els marges millorin progressivament al llarg de 2022, "sostinguts pel mix geogràfic i de productes".

L'empresa també espera que "la forta demanda subjacent, un entorn favorable de preus i la disminució del cost per litre" per les eficiències d'escala, juntament amb la feina per optimitzar l'organització, permetin superar l'impacte de la pandèmia. Les previsions passen per una contribució més gran dels centres de plasma nous i adquirits; un nou esquema de compensació per als donants; una retenció més important del talent; i millores digitals que afavoriran l'optimització de la plantilla, l'automatització del programari i la reducció del temps per donació, a més de millorar el màrqueting digital.

Mercats i divisions

La divisió Bioscience va tenir una reducció d'ingressos del 10,1%, fins a 3.815 milions; mentre que a Diagnòstic van augmentar un 0,4%, fins a 779 milions pels tests de Covid-19 i les solucions de tipatge sanguini. Per la seva part, la divisió Hospital va augmentar ingressos un 19%, fins als 141,2 milions i la de Bio Supplies va facturar 225,8 milions, un 0,7% més.

El mercat dels Estats Units i el Canadà va tenir una reducció del 12,4% en la facturació, passant de 3.599,7 milions el 2020 a 3.154,5 milions el 2021. A la Unió Europea, els ingressos van augmentar un 8,6%, fins a 906,4 milions, i en la resta del món es van reduir un 3,7%, fins a 872.121 milions.