El president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, considera que els fons Next Generation només s'aprofitaran correctament per a la recuperació d'Espanya si se centren en projectes a llarg termini que incideixin en una economia més productiva i tinguin en compte la participació empresarial com a clau per a la seva gestió. Així ho ha defensat durant la seva participació en un fòrum de directius aquest dimarts a Múrcia, on ha assenyalat la "responsabilitat tremenda" de gestionar 75.000 milions d'euros en inversions, un repte des del punt de vista tècnic per al qual caldrà crear les "autovies" necessàries perquè arribin a l'economia nacional.

Per a això, ha estimat que, en primer lloc, cal buscar projectes a llarg termini que combatin la principal debilitat de l'economia espanyola: la seva baixa productivitat. També, que la seva gestió i repartiment sigui absolutament transparent i que la col·laboració publicoprivada i la participació empresarial sigui una constant en la seva gestió.

L'economia espanyola, ha apuntat Goirigolzarri, no ha assolit encara una recuperació amb nivells del producte interior brut anteriors a la pandèmia de covid i encara que la sensació és d'un fort creixement, "és important ser cauts", ja que la situació actual no s'ha viscut prèviament i genera moltes incerteses.

Dependència del turisme i els serveis

A més, ha dit, l'estructura sectorial de l'economia espanyola, molt dependent de sectors com el turisme o els serveis, està també alentint aquesta recuperació en la qual la digitalització dels processos per traslladar al món virtual els contactes socials tindrà un impacte tremend que ha de liderar la transformació de tots els sectors econòmics.

En el cas del sector financer, ha reconegut que aquesta digitalització està generant l'entrada de nous competidors al sector que són un factor positiu sempre que tots els actors juguin amb les mateixes regles i regulació per a idèntica activitat. Segons la seva opinió, en aquesta nova etapa de més competència, actors tradicionals com els bancs no tenen per què "perdre el partit", ja que compten amb punts forts com la confiança dels clients.

Preguntat sobre la seva opinió sobre les criptomonedes, ha insistit en la complexitat d'aquest assumpte pels diferents tipus que existeixen, però ha subratllat que les més populars, els bitcoins, difícilment podran arribar a ser instruments de pagament pel fort procés d'especulació a què estan subjectes. Més repercussió creu que tindran les futures monedes digitals, com l'euro, el dòlar o el iuan digital, pròxims a desenvolupar-se en els pròxims anys i que sí que creu que revolucionaran el mercat monetari.

En qualsevol cas, en moments de crisi com l'actual, ha advocat per "adaptar-se a la situació", però mantenint la serenitat, sent "tremendament realista" per fer un diagnòstic encertat de la situació que travessa l'empresa i amb "humilitat intel·lectual" per tenir capacitat d'acceptar noves idees i de rectificar davant de possibles errors.

A més, ha apostat per "evitar de forma radical el fatalisme" i "pensar que el futur depèn de forces inescrutables", ja que depèn de les actuacions individuals de cada persona, per la qual cosa ha llançat un "missatge d'autoconfiança", especialment a les empreses, que han sabut ser flexibles i adaptar els seus models en els pitjors moments de la pandèmia.