Goin és una start-up catalana que ha trencat esquemes. Fundada per tres emprenedors que no passen dels 23 anys, l'aplicació que ajuda a estalviar o que, tal com ells defensen, "fa màgia amb les finances", ha donat la volta al món i fins i tot ha estat considerada per Angelhack -la comunitat internacional més gran de hackers - com la millor start-up del món i també la segona millor solució financera d'Europa segons Bloomberg. I és que Goin és, al cap i a la fi, una solució fintech fruit d'una història de riscos, èxits, joventut, màgia i ambició, que ha aconseguit aixecar 2,2 milions d'euros en rondes de finançament i compta ja amb 251.000 usuaris entre Espanya i Itàlia, on va obrir mercat fa pocs mesos. 

La seva cara més visible i un dels socis fundadors de Goin és David Riudor, que actualment té 23 anys però va començar a dedicar-se als negocis quan en tenia només 13, i ho va fer a través d'una de les seves passions: la màgia. Va començar publicitant-se per Google com a mag i més tard se'l va conèixer amb l'espectacle Tecnomagos al Teatre Borràs, que juntament amb el seu amic i mag Xavier Cabezas, van al·lucinar el públic fent màgia amb iPads, telèfons mòbil i diversos instruments tecnològics. Riudor va conèixer els dos altres socis fundadors Carlos Rodríguez i Gabriel Esteban fent hackathons de tecnologia i finances pel món.

Després de guanyar diversos premis, el gener del 2018 Goin va aconseguir aixecar una primera ronda de 600.000 euros i després una altra d'1,6 milions. "Va ser molt fàcil aixecar diners després de guanyar els premis", assegura Riudor. Ara, un any i mig després del llançament, ja ha obert mercat a Itàlia i té més de 250.000 usuaris. 

Estalviar per objectius

"El món financer té molt camí per córrer i per actualitzar-se, de fet, arriba més ràpid una bicicleta comprada per AliExpress que una transferència feta un divendres. Quina és la dificultats de fer una transferència, si es pot fer al moment? Com pot ser que aquest sector estigui tan atrofiat?" Aquesta és la pregunta que es fan els socis de Goin i d'aquí neix la idea. "​Nosaltres definim Goin com la solució pels millennials per aconseguir els seus objectius".

Un exemple seria un usuari que es vol comprar un smartphone nou. Aquest usuari marca un objectiu de diners i data, connecta les seves finances personals com el seu banc i la seva targeta i pot decidir uns mètodes d'estalvi o uns altres. Un d'aquests mètodes seria arrodonir una compra feta amb targeta -per exemple un cafè d'1,30 s'arrodoniria a 2 euros- i la diferència entre el valor de la compra i el que es paga es transfereix a la guardiola virtual. "Una persona fa de mitjana dues compres amb la targeta cada dia, i per tant només amb aquest mètode s'estalvia un euro i pico al dia", de manera que arribar a l'objectiu es fa més fàcil i "pràcticament sense adonar-te'n", assegura Riudor. 

Però aquest no és l'únic mètode. N'hi ha de més divertits, com ara que l'aplicació et "penalitza" per aixecar-te tard, de manera que si no et lleves a l'hora que has fixat a l'aplicació, aquesta treu una quantitat que l'usuari determini i la posa a la guardiola virtual, com si fos una penalització. "És una manera d'estalviar més divertida o si més no, diferent i que et motiva". 

Aquests diners l'usuari els pot invertir de manera automàtica en finances fins a arribar a aconseguir el preu de l'objectiu. Des de Goin controlen les transaccions i l'usuari no ha d'estar pendent de les transaccions, "només anem enviant notificacions conforme les transaccions que es fan amb els seus diners, però no cal que es preocupi de res", assegura Riudor. 

I la seguretat? Segons Riudor, "aquest debat de si les finances mitjançant les noves tecnologies són segures només el té la gent que no en sap". Defensa que "nosaltres tenim la mateixa regulació que els bancs, i de fet, segurament una plataforma tecnològica acaba sent més segura". Alhora, però, assegura que els bancs no són la competència, perquè "un banc no pot lluitar contra nosaltres perquè si Goin tanca ara mateix no passa res, no valem res comparats amb un banc i a l'usuari no li passa res, els diners continuen sent seus". En canvi, "només el fet de treure un 10% de quota de mercat a un banc ja s'enfonsa l'Ibex 35". 

La joventut com a plus 

La joventut és el cor de Goin. Els seus tres socis fundadors són Riudor, de 23 anys, Rodríguez de 22 anys i Esteban, de 21. Però l'edat, en l'emprenedoria, no ho és tot: com a contraposició, l'empresa compta amb la CEO d'ING, Carina Szpilka, considerada una de les dones més influents d'Espanya; el fons britànic Anthemis, que ha apostat per Goin per fer la seva primera inversió a Espanya i també l'inversor Oriol Juncosa, un dels grans referents en el món de la inversió. "Som tres nens, per dir-ho d'alguna manera, que alhora comptem amb tres referències del món empresarial i inversor, i el mix és molt bo perquè nosaltres portem l'execució més disruptiva i ells aporten la part d'experiència i credibilitat".

"Fins que no et fas mal amb el negoci no aprens de veritat", assegura Riudor. "El món de l'emprenedoria a Catalunya és molt petit i al final ens coneixem tots, sobretot els que hi portem anys" però "fins que no hi tens diners en joc i personal, no saps la responsabilitat que comporta", assegura. La joventut també els ha portat a tenir un target molt definit: els millennials. "Sabem que ho tenim guanyat perquè segons les enquestes, el 71% dels milennials prefereix anar al dentista que un banc. Nosaltres som molt més atractius". Riudor assegura que "no volem treure mercat als bancs", i assegura que "podem ser grans aliats i si ens saben utilitzar hi podem guanyar tots". 

Per últim, des de Goin també tenen clar que el seu lloc està a Barcelona. Situats en unes oficines de l'Avinguda Meridiana, al Poblenou, estan envoltats de talent tecnològic d'altres empreses innovadores que també han triat el [email protected] com a zona per establir-s'hi. "Probablement, Barcelona serà el hub més important a nivell europeu i esperem que del món". "El que té de bo Barcelona és que a nivell de preus és molt més barat que els altres hubs, hi ha universitats molt bones i un molt bon clima", acaba Riudor. I així és l'esperit de Goin: una lliçó d'emprenedoria en què l'edat no importa i la màgia aixeca una de les millors startups del món.