L'externalització de serveis ha augmentat en els últims anys com a estratègia empresarial per a la millora de l'eficiència i els processos productius, amb especial incidència en la logística i el transport. Entre les més de 2.000 empreses dedicades a aquest segment a Espanya, més de 900 (un 45%) externalitzen alguna activitat.

En aquest context, "hi ha més de 40 agents que es dediquen a l'externalització de logística in-house, amb un volum de facturació de 400 milions d'euros i uns 16.000 treballadors, explica Víctor del Pino, director nacional de Gesgrup, companyia que aglutina un 9% d'aquesta quota de mercat.

El també denominat 'outsourcing' consisteix en l'externalització de serveis per part d'una companyia, que subcontracta determinades activitats perquè sigui una altra empresa la que s'encarregui de prestar aquests serveis dins de les mateixes instal·lacions.

Del Pi apunta que, en el cas de la logística 'in-house', "es tracta de la gestió dels diferents processos, de forma global o particular, que formen part de la cadena de subministrament, com la gestió integral de magatzems, processos de picking, càrrega i descàrrega de mercaderies i manipulacions".

EFICIÈNCIA I PRODUCTIVITAT

El responsable de Gesgrup, divisió de Grup Constant especialitzada en l'externalització de serveis logístics 'in-house' i serveis industrials, incideix en la diferència entre externalització i ocupació temporal. "L'ús i la casuística és totalment diferent. Les ETT proveeixen de personal a les empreses mitjançant un contracte de posada a disposició amb caràcter temporal, mentre que les companyies especialitzades en outsourcing han d'aportar els mitjans materials i humans i han d'organitzar-los, exercint el seu poder de direcció i control dels treballadors en un servei amb autonomia", destaca Del Pi.

Entre els objectius de les companyies que recorren a l'externalització destaquen la millora de l'eficiència, de la productivitat i de la seva capacitat operativa. Segons el responsable de Gesgrup, en sectors com el de la logística, les empreses que necessiten de l'outsourcing tenen normalment "escenaris multiproducte, multiclient o mercats i volums canviants". Així mateix, solen tenir "una necessitat d'agilitat i rapidesa en implantació, amb augment de la capacitat i els recursos de forma immediata," subratlla.

EXTERNALITZACIÓ I AUTOMATITZACIÓ

Del Pi assenyala que la implantació dels equips externs "és ràpida, a curt termini i sense inversió", pel que una gran part de les empreses d'aquest sector prefereixen recórrer a l'outsourcing en lloc d'a l'automatització de processos o robotització, encara que són estratègies paral·leles i complementàries.

"La transició és ràpida, no és traumàtica i en alguns casos s'inicia l'activitat externalitzada mantenint la forma de feina actual, amb una millora gradual en els processos", incideix el director nacional de Gesgrup.