La Fundació Naturgy i el RACC, en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, han celebrat avui a Barcelona un seminari dedicat a l’etiquetatge ambiental de vehicles i gestió de la contaminació urbana. Una desena d’experts de diversos camps de l’àmbit institucional, empresarial i universitari han analitzat les mesures que s’estan prenent per reduir les emissions contaminants i han compartit l’experiència pròpia i d’altres països.

A la sessió inaugural, hi han participat la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya, Mercè Rius; el director general del RACC, Xavier Pérez; i el director general de la Fundació Naturgy, Martí Solà. Rius ha destacat el camí recorregut a Catalunya per unir esforços en la lluita contra la contaminació urbana i ha fet una crida perquè el transport públic entri dins del marc de les polítiques socials bàsiques. “Les millores ambientals en el transport es poden monetitzar en termes de menors costos en salut”, ha afirmat.

Així mateix, ha assegurat que la Generalitat treballa per fer front a dos reptes, el del canvi climàtic i el de la qualitat de l’aire, les solucions dels quals poden arribar a ser contradictòries en algunes ocasions. En el cas del dièsel, per exemple, Rius ha recordat que permet reduir les emissions de CO2, el que és bo a nivell global, però incrementa l’emissió de partícules, la qual cosa empitjora la contaminació urbana, que és local i afecta directament a la salut de les persones. En aquest sentit, Rius s’ha reafirmat en l’aposta pel vehicle elèctric i els vehicles de gas natural.

Per part del RACC, Pérez ha insistit en la necessitat de treballar de forma rigorosa per tal que els ciutadans puguin gaudir d’un aire més net en les zones urbanes, però garantint a la vegada la mobilitat. Pérez ha reclamat mesures d’aplicació senzilla, com la reinversió del nou impost sobre el CO2 en ajudes per renovar el parc mòbil més antic i, per tant, més contaminant; o vincular l’impost de circulació a les emissions del vehicle, per complir amb el principi de que qui contamina més, pagui més.

També ha destacat que és clau invertir en el transport públic i les infraestructures de transport: “La millora de la xarxa de Rodalies i la potenciació de les àrees de park&ride són altres mesures que hauríem de treballar”, ha afirmat el director general del RACC.

Catalunya i Barcelona; casos pràctics

El director de la Fundació RACC, Lluís Puerto, ha presentat les conclusions de l’estudi d’emissions reals del parc circulant de Barcelona i la seva àrea metropolitana, desenvolupat pel mateix RACC en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). “En aquesta radiografia de la mobilitat motoritzada de Barcelona, hem identificat més de 180.000 vehicles i s’han obtingut les emissions de 90.000 des de 31 punts de mesura” ha afirmat Puerto, qui ha destacat que “130.000vehicles que circulen per l’àrea metropolitana es veuran afectats per les restriccions, el que representa un 22% del total”.

En base a aquestes dades, el RACC ha emès recomanacions per a la millora de la qualitat de l’aire, entre elles, aprovar una línia d’ajuda per renovar els vehicles afectats destinada a les famílies amb rendes més baixes, implementar l’etiquetatge i les restriccions també als vehicles pesats més contaminants, i millorar la xarxa de transport públic per garantir la mobilitat de les persones que actualment no tenen alternatives al vehicle privat.

Els detalls de la gestió dels episodis de contaminació urbana a Barcelona ha estat el tema desenvolupat per la gerència adjunta de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona, Maita Fernández-Armesto. En referència a això, ha manifestat que “l’Ajuntament de Barcelona avança en la protecció de la qualitat de l’aire que es respira a la ciutat. És així que el govern municipal impulsa la lluita contra la contaminació dins de la Zona de Baixes Emissions Rondes Barcelona actuant sobre el trànsit, la font d’aportació que té més impacte en el territori”.

Al 2018, ha explicat que les mesures afectaran als turismes, motocicletes i ciclomotors més contaminants en cas d’episodi de contaminació ambiental per diòxid de nitrogen. La restricció serà en dies laborables de dilluns a divendres de 7 a 20h, tot i que s’aplicarà de manera estructural a partir de l’any 2020. L’experiència de Catalunya pel que fa a les accions posades en marxa contra la contaminació urbana procedent del trànsit ha estat la temàtica de l’última ponència de la jornada, presentada per la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya, Mercè Rius.

La representant de la Generalitat ha recordat que per fer front als elevats nivells de contaminació, el setembre del 2014 es va aprovar el segon pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire i, al març de 2017, es va adoptar l’acord polític per a la millora de la qualitat de l’aire en la conurbació de Barcelona. “En aquesta normativa s’establien uns objectius de reducció de les emissions del trànsit rodat del 10% en 5 anys i de les emissions totals del 30% en 15 anys i on totes les institucions sub-estatals implicades adopten una sèrie de compromisos per assolir-los”. Entre aquests compromisos, ha destacat les restriccions del trànsit, la promoció dels vehicles més nets i sostenibles, el pla de reforç del transport públic o les mesures en l’àmbit del port de Barcelona i a la indústria.