La fuga d'empreses comença a ser una autèntica sagnia per a Rússia, que ha vist com en les últimes dues setmanes desenes de multinacionals han decidit deixar d'operar al país, com a mínim, mentre duri la invasió a Ucraïna. Aquest dijous ha estat el torn de dues de les empreses més importants del món en el sector dels videojocs i la tecnologia, les japoneses Sony i Nintendo. Concretament, han anunciat que han suspès els seus enviaments de jocs i consoles a Rússia, així com la paralització dels serveis de les seves botigues "en línia" al país.

"Sony Interactive Entertainment se suma a la comunitat global per a demanar pau a Ucraïna. Hem suspès tots els nostres enviaments de programari i maquinari, el llançament de 'Gran Turisme 7', i les operacions de PlayStation Store a Rússia", ha anunciat la companyia a través de Twitter. Per part seva, un portaveu de Nintendo ha confirmat a Efe que, si bé "les existències que es troben actualment emmagatzemades es vendran, les exportacions seran suspeses". L'empresa, que manté paralitzades des de fa dies les seves vendes a través de la seva botiga online per la impossibilitat de processar pagaments en rubles, ha pres la decisió sobre els enviaments "a causa d'aquesta situació que dificulta la logística".

Sony i Nintendo són les últimes d'una sèrie d'empreses que han suspès les seves exportacions i vendes o paralitzat la seva producció a Rússia enmig del conflicte bèl·lic i la implementació de sancions a Moscou per part de la comunitat internacional, la qual cosa ha ofert decisions similars a altres empreses del sector lúdic i se sumen a altres grans multinacionals com Xbox, EA, Activision Blizzard, Epic Games, Take-Two o Ubisoft que, en alguns casos, han estès la mesura també a Bielorússia. Entre altres empreses japoneses que han alterat o interromput la seva activitat a Rússia arran del conflicte també es troben la tecnològica Panasonic, les empreses de maquinària de construcció Komatsu i Hitachi Construction Machinery, o Toyota, Nissan o Yamaha.

Uniqlo també marxa

Sony i Nintendo no han estat les úniques multinacionals japoneses que avui han deixat Rússia. L'empresa tèxtil japonesa Fast Retailing, propietària de la cadena Uniqlo, també ha donat a conèixer la suspensió temporal de les seves operacions a Rússia per obstacles logístics i per la guerra a Ucraïna. L'anunci es produeix tres dies després de la publicació d'una entrevista al seu fundador i president, Tadashi Yanai, en la qual defensava la continuïtat de les operacions del grup en territori rus, assenyalant que la roba és un bé de primera necessitat, i que va generar polèmica enmig de la sortida d'altres importants grups tèxtils d'aquest mercat arran de la invasió al país veí.

El grup va anunciar la setmana passada una donació monetària i de roba a Ucraïna a través de l'alt comissionat de les Nacions Unides per als refugiats (Acnur) i els seus empleats a Europa han estat ajudant a lliurar roba als desplaçats d'Ucraïna, va detallar. Com a part de la seva visió "Uniqlo també ha posat roba diàriament a la disposició del públic general a Rússia", però l'empresa diu haver-se topat recentment amb "una sèrie de dificultats, inclosos desafiaments operatius i l'empitjorament de la situació del conflicte", i ha decidit suspendre temporalment les seves operacions.