El govern de Pedro Sánchez no ha aconseguit que es desconvoqui la vaga de transport que començarà el pròxim dilluns 14 de novembre. Manuel Hernández, president de la Plataforma Nacional en Defensa del Sector del Transport, ha afirmat que "de moment, l'aturada continua" després d'haver participat aquest dijous en una reunió amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en la qual no s'ha arribat a cap acord.

🚛 Vaga de transport novembre 2022: quan comença, qui la convoca, fins quan dura i a qui afecta

La plataforma s'ha reunit amb dos subdirectors de la Direcció General de Transport Terrestre, però hi ha discrepàncies entre les dues parts sobre la naturalesa de la trobada. Des del Ministeri de Transports han assegurat que la reunió responia a una petició de la plataforma i que es tractava d'una "reunió informativa", no una cita per negociar. Des de la plataforma liderada per Manuel Hernández, en canvi, han assegurat que el ministeri els havia citat per "reunir-se de forma immediata" per tal de negociar les exigències que plantegen per convocar la vaga. 

El Ministeri de Transports promet un pla d'inspecció

Segons apunta Europa Press, el Ministeri de Transports ha promès aprovar en les pròximes setmanes un pla d'inspecció específic del sector per tal de controlar si es compleixen les noves lleis respecte a preus, morositat o càrrega i descàrrega. Aquesta és una de les peticions de la plataforma convocant de la vaga, que protesta perquè els carregadors incompleixen la llei de costos, que prohibeix als transportistes treballar a pèrdues, i consideren que el govern espanyol no fa prou per controlar que es compleixi la llei i aplicar les sancions corresponents quan s'infringeix.

El Ministeri liderat per Raquel Sánchez defensa que des d'Inspecció de Treball ja s'actua per garantir el compliment de la llei de costos. Amb tot, han recordat als transportistes que si detecten infraccions laborals ja existeixen mecanismes per denunciar-les a l'organisme, tant en una denúncia oficial, que implica una actuació més ràpida per part de la inspecció; com en una bústia de denúncies anònimes, que malgrat que no obliga a la inspecció immediata també es té en compte. 

D'altra banda, el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC), organització majoritària en el sector, ha reiterat la seva negativa a sumar-se a les aturades perquè consideren que després dels acords assolits amb el govern espanyol, en aquest moment una vaga "no condueix a res". Alhora, ha qüestionat la representativitat de la plataforma convocant, que han recordat que no forma part de la CNTC. "L'única força negociadora de l'organització convocant és el nivell de coacció que li permetin exercir respecte de les empreses i professionals, que, majoritàriament, volen treballar", han afirmat.