Flexibilitzar el sector del taxi a Barcelona tindria un impacte de 91,1 milions d'euros, segons un estudi de la plataforma Free Now. L'anàlisi es titula 'Perspectives del futur de la mobilitat urbana a Espanya' i l'han fet conjuntament la plataforma de mobilitat i la consultoria PwC per tal d'identificar aspectes a millorar entorn de la competitivitat i sostenibilitat de la mobilitat a Madrid i Barcelona.

En el cas de la capital catalana, conclou que la revisió de les restriccions quantitatives al nombre de llicències i la flexibilització parcial dels preus són les principals mesures d'impacte i suposarien un impacte de 57,3 milions. A aquesta quantitat s'hi sumen 28,3 milions d'estalvi per la promoció del taxi compartit, 2,7 milions en treure les limitacions geogràfiques i 2,8 milions per flexibilitzar les jornades i torns de treball. A més, defensa que també milloraria el medi ambient.

L'estudi assegura que si es tenen en compte les dues ciutats, que concentren el 37% dels taxis de l'Estat, l'impacte econòmic arriba als 214 milions. D'altra banda, apunta als beneficis per al medi ambient que suposaria aquesta nova regulació. Així, calcula un estalvi d'emissions de 13.175 tones de CO2 i 19 tones de NOx. En el conjunt de l'Estat, l'estalvi seria de 33.052 tones de CO2 i 47 de NOx.

El director general de Free Now, Jaime Rodríguez, ha afirmat que l'estudi demostra que "és necessària una flexibilització de la regulació del taxi per afrontar els desafiaments del sector, millorar la seva competitivitat, fer-lo més sostenible, i encarar una mobilitat urbana de futur millor a les ciutats". Ha afegit que moltes de les restriccions que tenien per objectiu protegir el taxi "han deixat de ser efectives i dificulten la seva competitivitat" i ha dit que és el moment que l'administració "faci passos endavant en aquesta flexibilització".

L'estudi estableix que la tecnologia i la digitalització són factors diferencials en el sector de la mobilitat. En aquest sentit, Rodríguez ha apuntat que la tecnologia "pot millorar la competitivitat i sostenibilitat del sector" i, alhora, mitigar o fins i tot eliminar les principals errades del mercat "que han justificat moltes de les actuals restriccions".

En concret, calcula que les plataformes d'intermediació generen reduccions d'un 40% del temps d'espera per als usuaris, que es tradueix en 2,6 milions d'euros en el cas de Barcelona. Els beneficis serien "significativament superiors" si la penetració d'aquestes plataformes fos similar a la dels països amb més digitalització i, per exemple, s'arribaria als 15 milions a Barcelona i els 23 milions a Madrid si aquesta fos del 50%, segons el soci de PwC, Jordi Esteve. Ha afegit que aquestes plataformes també permeten reduir els viatges en buit i, per tant, la congestió i la contaminació.