La Intel·ligència Artificial (IA) és una oportunitat per transformar el model educatiu i replantejar els rols que tant els centres com els docents han exercit tradicionalment en l'ensenyament. Per a això, és necessari un abordatge integral que coordini esforços, dins i fora de les aules, en la construcció d'un model de competències digitals en el qual la intervenció humana tingui un paper rellevant; un model que assenti les seves bases en l'ètica, el pensament crític i la governança com a peces fonamentals.

Així ho han expressat els experts que han participat aquest dimarts en la trobada 'Educació i intel·ligència artificial', organitzat per IGNITE Copilot al Hub Social de la Fundació Bofill, a Barcelona, durant el qual equips directius de centres escolars han debatut sobre el repte que suposa l'IA i el seu enorme poder transformador a les aules.

Aquesta era la finalitat que IGNITE Copilot, aplicació web d'eines i recursos per a la integració de l'IA a la pràctica pedagògica, perseguia amb la convocatòria de la trobada que ha comptat amb la presència de la vicepresidenta de la Societat Catalana de Pedagogia de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), Neus Lorenzo; la directora del Colegio Montserrat, centre pioner en l'aplicació de l'IA en l'ensenyament; i Jordi Vivancos, exresponsable de l'Àrea de Tecnologia per a l'Aprenentatge i el Coneixement del Departament d'Educació de la Generalitat. El director general d'IGNITE Serious Play, companyia que ha desenvolupat el projecte IGNITE Copilot, Jordi Carrasco, ha estat l'encarregat de moderar el col·loqui.

Els ponents han coincidit en el fet que l'IA suposa un canvi profund en el plantejament vigent fins ara i que requereix, segons Jordi Vivancos, "una redefinició sobre el que signifiquen les competències digitals en un àmbit de coneixement que està evolucionant de forma molt ràpida". Una disrupció que requereix un nou marc digital per a l'IA en l'educació que ja s'està apuntant des d'organismes internacionals que, com la UNESCO: "després de la tecnologia està la pedagogia" -ha indicat la vicepresidenta de la Societat Catalana de Pedagogia del IEC, Neus Lorenzo.

En aquest context de disrupció tecnològica "les competències docents requereixen psicologia de l'aprenentatge, metodologies adaptades a l'edat, saber com s'aprèn... afrontem una responsabilitat global que va més enllà de la metodologia perquè es tracta d'orientar la nostra tasca a la formació dels ciutadans que necessitem per garantir el futur", ha advertit la representant del IEC.

Els experts apunten a la necessitat d'incloure les eines d'Intel·ligència Artificial dins del marc de competències professionals dels educadors per desenvolupar un model d'aprenentatge més dirigit, per a l'alumne i per a l'educador, en un procés d'aprenentatge que dura tota la vida. Als Estats Units, el 63% dels docents ja utilitzen l'IA generativa per planificar les seves classes i el 42% dels alumnes fan un ús intensiu en període escolar

La inclusió d'aquests nous recursos són la clau per poder aprofitar les oportunitats que, per al que fos responsable de Tecnologia per a l'Aprenentatge i el Coneixement de la Generalitat, Jordi Vivancos, "superen els riscos en tots els àmbits: el risc està en el fet que IA quedi en mans de poques empreses i que aquestes puguin condicionar les decisions dels governs ".

La bona governança es presenta així, juntament amb l'ètica i el pensament crític, com a elements clau per evitar en una dinàmica de deshumanització en aquest context de disrupció que planteja la intel·ligència artificial, especialment en l'àmbit de la docència.

Per a la directora del Colegio Montserrat, Mar Izuel, "la tecnologia creix a una velocitat que l'ètica no pot atrapar" i, per aquest motiu, advoca per l'adopció d'una ètica dialògica "en la qual s'estableixin aliances tecnològiques per a la presa de decisions a partir d'un consens previ, amb l'objectiu d'assegurar un control del risc i poder agilitar la implementació de l'IA."

Per a això és necessari imposar l'ètica com a valor intrínsec a l'IA, definint quins són els paràmetres que aquesta ha d'incloure. Per a Neus Lorenzo, es tracta de "decidir que ètica volem que s'incorpori de sèrie a la màquina, que ètica volem que es desenvolupi per al bé comú a llarg termini i que ètica volem que tingui el comportament dels perfils tècnics de l'IA".

En el context d'aquesta necessitat d'una aproximació col·laborativa i ètica a la integració de l'IA i reconeixent el rol fonamental dels educadors com a guies i facilitadors en un entorn d'aprenentatge en constant evolució estan naixent iniciatives com IGNITE Copilot, que faciliten la integració de la intel·ligència artificial a l'àmbit educatiu, dotant els docents d'una eina que permeti transformar l'ensenyament a les aules a través de la generació de situacions d'aprenentatge que permetin personalitzar l'experiència educativa.

El col·loqui que ha finalitzat amb una demostració d'aquesta eina de productivitat que permet l'estalvi de temps als docents en les seves tasques habituals: el disseny de projectes, la creació d'experiències didàctiques i la creació de situacions d'aprenentatge. Tot això, d'acord amb la normativa estatal en matèria d'Educació (LOMLOE) i enfocat als marcs d'aprenentatge competencial vigents, que integren indicadors com els ODS, la perspectiva de gènere o el multilingüisme.