Els criteris ESG (mediambientals, socials i de govern corporatiu), l'estratègia i la innovació són les peces favorites dels CEO als seus informes anuals.

MRM Espanya, agència de comunicació i màrqueting digital, que forma part de McCann Worldgroup, va presentar, en col·laboració amb la Càtedra Iberdrola de Ética Económica i Empresarial de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials (Cometes Icade) i Corporate Excellence-Centre for Reputation Leadership, el seu informe 'Els parla el President', on analitza per què el missatge del primer líder de la companyia és una peça fonamental per transmetre amb transparència el propòsit, l'estratègia i la missió de l'empresa que representa.

L'estudi posa de manifest com el màxim representant mostra, a través d'aquest format, el seu costat més humà i la seva preocupació per l'entorn social i mediambiental. En aquests moments on la societat reclama transparència, ètica i governança, la carta del president ha d'abordar el propòsit corporatiu i els valors de la companyia, explica.

La presentació i posterior xerrada-col·loqui va comptar amb la participació d'experts en la matèria com José Luis Fernández Fernández, director de la Càtedra Iberdrola de Ética Económica i Empresarial de Comillas Icade; Ángel Alloza, CEO de Corporate Excellence-Centre for Reputation Leadership; i Ana Santamarina, Head of ESG +T Solutions & Corporate Reporting de MRM Espanya.

En aquests moments on la societat, cada vegada més, reclama el seu dret a estar informada, a ser transparent i exigeix criteris d'ètica i governança, és molt important que la carta del president expliqui el propòsit i els valors de la companyia, argumenten.

Entre els principals temes tractats en aquests missatges, es pot destacar ESG. El 100 % dels informes esmenta, d'alguna o una altra manera, assumptes socials, de governança o ambientals a les cartes dels seus presidents. Els resultats de la companyia són un altre dels temes més analitzats (90%) al costat del context macroeconòmic tractat al 86% dels informes analitzats i als plans de futur de la companyia (55%).

D'altra banda, parlar d'aspectes menys positius no és una pràctica gaire habitual (només el 12 % de les cartes analitzades ho fan), però és un senyal de transparència i, en alguns casos, pot servir per reforçar el propòsit d'aprendre dels errors.

COMUNICACIÓ DIGITAL

L'estudi assenyala que 6 de cada 10 informes compte amb 'microsites' interactius que tenen, d'una banda, un 'storytelling' a tall de resum amb les principals dades i, per una altra, una memòria més extensa amb diversos recursos que faciliten la lectura i la comprensió del missatge.

D'altra banda, el vídeo continua regnant en l'univers de la comunicació i el 33% dels 'microsites' compten amb algun missatge en vídeo del CEO / president. Les companyies que destaquen en matèria audiovisual són L'Oréal, Santander o Cellnex.

A més, es pot destacar que en la majoria dels casos la informació es multiplica gràcies als hipervincles. Així, el 30% de les cartes en 'microsite' compten amb 'links' que redirigeixen a contingut situat al llarg del text (56%) o cap a "continguts relacionats" (44%).

LA MIRADA DELS EXPERTS

José Luis Fernández Fernández, director de la Càtedra d'Ètica Econòmica i Empresarial de Comillas Icade, va comentar: "Una aproximació a l'estudi dels missatges del president suposa un primer pas en un exercici d'hermenèutica de la qual podrien acabar extraient-se substancioses conclusions i molt rellevants aprenentatges de cara a una gestió més responsable, eficient i més sostenible".

Per la seva part, Ángel Alloza, CEO de Corporate Excellence-Centre for Reputation Leadership, va assenyalar: "Les cartes de presidents i CEO són excel·lents eines de comunicació on es posen de relleu els compromisos assumits per les organitzacions i es presenten les proves de realitat. Sens dubte, aquest format projecta i genera confiança, una mica tremendament necessari en un món fortament polaritzat i on el rol de les empreses com a actors de canvi i empenta social es torna de vital importància per a la societat. Els aprenentatges i recomanacions que es desprenen d'aquesta investigació resultaran fonamentals per a les organitzacions que busquin incrementar exponencialment el valor i l'impacte de les paraules dels seus principals líders".

A més, durant la presentació de l'informe, Ana Santamarina, de MRM Espanya, va explicar: "Aquesta anàlisi ens ha permès observar de prop i en detall el treball que fem en l'àrea d'ESG + T de MRM i corroborar com ESG, innovació o resiliència són aspectes que estan cobrant cada vegada més importància a la carta al President, "el piramidón" dels informes anuals".